زندگی من کجاست

حملهء انتحاری در کابل موضوع اکثر روزنامه های غربی

10.11.1389
اکثر روزنامه های غربی در شماره های اخیر خود در مورد حمله انتحاری در کابل مطالبی به نشر رسانده اند که در آن هشت نفر کشته شدند. مسوولیت این حمله را در وزیر اکبرخان، طالبان به عهده گرفته و گفته اند که هدف حمله یک مقام شرکت امنیتی بلک واتر بوده است که اکنون تحت نام شرکت اکس ای کار می کند. اما به نوشته روزنامه ها مقامات در مورد کشته شدن و یا هدف قرار گرفتن کارمند این شرکت هیچ تذکر نداده اند.
واشنگتن پست
روزنامه واشنگتن پست می نویسد، انفجار روز جمعه در کابل در چند ماه اخیر بی سابقه بشمار می رود. به نوشته روزنامه در مورد امنیت در پایتخت افغانستان در اواخر زیاد صحبت می شد و بعضی ها حتی چنین فکر می کردند که شبکه حقانی که در گذشته به دست داشتن در چنین حملات متهم بود، با حکومت های افغانستان و پاکستان کدام توافق آتش بس را امضا کرده است

روزنامه می افزاید اگر حمله انتحاری روز جمعه آغاز موج نو خشونت در افغانستان باشد، دیگر دپلومات ها و کارمندان شرکت های خارجی در افغانستان نمی توانند در فضای امن گشت و گذار کنند.


نیویارک تایمز
روزنامه نیویارک تایمز در مورد این انفجار می نویسد، هرچند طالبان شاید در این حمله نتوانسته باشند که اشخاص خارجی مورد نظر خود را از بین ببرند، ولی با این حرکت خود نشان دادند که تا چه حد در کشفیات و حرکت خود در کابل آزادی دارند.

در سال های 2008 و 2009 حملات انتحاری در کابل بسیار زیاد بود، ولی در سال گذشته در این حملات به شکل ناگهانی کاهش ایجاد شد. به نوشته روزنانه نیویارک تایمز مقامات نظامی غربی به این عقیده اند که با گسترش عملیات نظامی و کشفی آنها خشونتها در افغانستان کاهش یافته است و به گفته آنها این عملیات ساحه فعالیت را بر مخالفین مسلح از جمله شبکه حقانی تنگتر ساخته است.


لاس آنجلس تایمز
روزنامه دیگر امریکایی لوس آنجلس تایمز در مورد انفجار در وزیر اکبرخان می نویسد، حمله انتحاری در کابل در یک زمانی رخ می دهد که رییس جمهور کرزی می خواهد هرچه بیشتر محدودیت ها را بر شرکت های خصوصی امنیتی بیشتر بسازد و اکنون انفجار در یک محلی که دفاتر سازمان های خیریه خارجی متمرکز می باشند، خارجیان را نگران ساخته است.


تایمز
همین طور روزنامه تایمز چاپ لندن هم موضوع حمله انتحاری روز جمعه در وزیر اکبرخان کابل را مورد بررسی قرار داده و از قول منابع خود می نویسد که گفته اند به بعضی از دپلومات های خارجی که برای خرید به این مغازه می رفتند، قبلاً هشدار داده شده بود.

به نوشته روزنامه تایمز با رسیدن اولین اطلاعات در مورد حمله بر این مغازه در سال گذشته میلادی به دپلومات های بریتانیوی دستور داده شده بود که برای خرید به این مغازه نروند، اما در سال جاری رفت و آمد آنها به آن دوباره آزاد شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر