زندگی من کجاست

ظاهر فقیری: موضوع لادرک شدن افغان ها در یونان را بطور جدی تعقیب می کنیم

ظاهر فقیری: موضوع لادرک شدن افغان ها در یونان را بطور جدی تعقیب می کنیم

احمد ظاهر فقیری سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
احمد ظاهر فقیری سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
27.10.1389
به دنبال نشر گزارش ها مبنی بر لادرک شدن بیش از 20 افغان در نتیجهء غرق شدن یک کشتی در نزدیک یک جزیرهء در یونان، وزارت خارجهء افغانستان از آغاز تحقیقات در این خصوص خبر می دهد.

یک کشتی حامل بیش از 260 مسافر که گفته شده به گونهء غیر قانونی راهی اروپا بودند، ناوقت روز یکشنبه در اثر باد های شدید، در نزدیک جزیرهء کارفوی یونان غرق شد.

گزارش ها حاکی است که در اثر این رویداد، 22 افغان لادرک اند.

در این حال وزارت خارجهء افغانستان می گوید، تا اکنون هویت قربانیان این رویداد روشن نیست.
احمد ظاهر فقیری سخنگوی این وزارت پس از چاشت روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که به دیپلوماتان افغان در اروپا دستور داده شده تا در این خصوص تحقیقات را آغاز کنند.
وی در ادامه گفت:
« به سفارت افغانستان در ایتالیا و سفارت افغانستان در بروکسل وظیفه سپرده شده تا این قضیه را از نزدیک با مقامات ایتالوی و یونانی بررسی کنند و در مورد هویت کشته شده گان و کسانی که ناپدید اند تحقیق کنند و گزارش شان را به مرکز ارایه کنند. این موضوع تحت تعقیب جدی وزارت خارجهء افغانستان قرار دارد.»

در عین حال نادر فرهاد سخنگوی کمیشنری سازمان ملل متحد در امور مهاجران در صحبت با رادیو آزادی از دولت افغانستان خواست تا برنامه های آگاهی دهی برای افغان ها در رابطه به خطرات مهاجرت های غیر قانونی را راه اندازی کند.

بررسی ها نشان داده است که علت اساسی مهاجرت های غیر قانونی افغان ها به کشور های خارجی، بیکاری و فقر بوده است.

از سوی دیگر وزارت کار امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان می گوید، برای فراهم نمودن زمینه های کاری به افغان ها، برنامه های را روی دست دارد.

داکتر احمد فرید رایید سخنگوی این وزارت در مورد گفت:
« در این راستا ما کار های زیاد را انجام داده ایم، کار روی برنامه های آیندهء ما نیز جریان دارد. ما از طریق برنامهء انکشاف مهارت ها، از طریق آموزش های فنی و حرفوی و از سایر طریقه های که وجود دارد، عرضه خدمات می کنیم.»

گفته می شود که یونان نخستين دروازهء ورود به اروپا است که به اساس گزارش ها سالانه هزاران افغان از این طریق تلاش می کنند تا خود را به سایر کشور های اروپایی برسانند.

اما عبور از این راه اکثراً سبب می شود که بسیاری از افغان ها جان های خود را ازدست بدهند.

آگاهان امور به این باوراند که دولت افغانستان باید با فراهم کردن زمینه های کاری و سایر امکانات، جلو رفتن غیر قانونی افغان ها به خارج از این کشور را بگیرند.

اما دولت افغانستان گفته است که تلاش ها برای فراهم کردن زمینه های کاری برای افغان ها در داخل کشور ادامه دارد.


فتح محمد بها

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر