زندگی من کجاست

افغانها در سویدن چه میکنن؟


 درد دل یک پناهجوی زن افغان که به زندگی مخفی روی آورده است


همسر و فرزندان یک پناهجوی افغان که از سوئد به افغانستان اخراج شه، به زندگی مخفی روی آورده اند. ددیانا یوسفی به دلیل این که او و همسرش در افغانستان، بدون ازدواج رسمی بچه دار شده و به همین دلیل نیز با خطر سنگسار روبرو بودند مجبور به فرار از افغانستان شدند. او می گوید آنها گمان می کردند در سوئد که مدافع حقوق کودکان و زنان است حتما به آنها پناه خواهند داد و به همین دلیل با مشکلات فراواون و تحمل سختی های بسیار توانستند خود را به سوئد برسانند. دیانا یوسفی می گوید یکی از مشکلات عمده ی آنها با اداره ی مهاجرت این است که چرا از آغاز به آنها نگفتد که بدون ازدواج صاحب فرزند شده و در افغانستان با خطر سنگسار روبرو بوده اند . او در پاسخ  به پرسش من نیز دراین مورد می گوید که از سوی شوهرش همواره در فشار بوده که اگر واقعیت را بگوئی شاید تو و بچه ها را از من جدا  کنند . اما اومی گویدکه الان مجبوراست واقعیت را بگوید. آنها دارای دو کودک حدود سه و یک سال و نیمه هستند.
از جمله نگرانی های دیگر دیانا یوسفی این است که شاید برسرهمسرش در افغانستان بلائی آمده باشد چرا که او تنها یک بار بعد از اخراجش آن هم بسیار کوتاه با او تماس تلفنی داشته است.
  گفتگو با دیانا یوسفی

پناهجویان مخفی برای دریافت خدمات پزشکی با دشواری های زیادی روبروهستند، اما دیانا یوسفی در گفتگوئی با پژواک می گوید که درشهری که پیش از روی آوردن به زندگی مخفی درآن به سر می بردند،  می توانستند از خدمات پزشکی استفاده کنند و دختر آنها نیز می توانست به مهد کودک برود، ولی از ماه ژانویه که همسر او را بازداشت و به افغانستان باز گرداندند، او و دو فرزندش به زندگی مخفی روی آوردند و درحال حاضر نیز با وجود نیاز شدید، جرئت نمی کند که به مراکز درمانی مراجعه کند و یا دخترش را به مهد کودک بفرستد. او تشکیل مرکزی درمانی برای پناهجویان مخفی را بسیار ضروری می داند.
دیانا یوسفی می گوید والدین او نیز به سبب این که مقدمات فرار او را از افغانستان فراهم کردند بعد از فرار او مجبور شدند به سوریه فرار کنند و درآنجا نیز در شرایط بدی به سر می برند.

 یک پناهجو را تا چه مدت می توان در بازداشتگاه نگه داشت؟

بازداشتگاه اداره مهاجرت
در سوئد، هر پناهجویی را که حکم اخراج دریافت کرده و برای اجرای این حکم توسط پلیس دستگیرشده،  می توان تا دوماه دربازداشتگاه موقت اداره کل امور مهاجرت نگه داشت. اما درصورت وجود دلایلی برای افزایش این مدت، می توان آن را برای دوماه یگر تمدیدکرد. این تمدید می تواند تا یک سال و در شرایط ضروری تا بیشتر نیز ادامه پیداکند. درگزارشی که دراین مورد تهیه شده، توضیحاتی از نیکلاس اکسلسون از اداره کل امورمهاجرت را همراه با گفتگوهایی با دو پناهجو در بازداشتگاه مرشتا که حکم اخراج دریافت کرده اند محمدعلی انصاری و حسین جعفرعلی جاسبی را می شنوید. پلیس، حسین جعفرعلی جاسبی را امروز به فرانکفورت منتقل کرد تا از آنجا به ایران اخراج کند. درهمین رابطه، پلیس از گردهم آیی و تظاهرات فعالان پناهجویی که به فرودگاه رفته بودند و حتا سوارشدن آنها به هواپیما برای ممانعت از انتقال حسین جاسبی، جلوگیری کرد. درادامه مطلب، آماری از جمله از شمار پناهجویان در بازداشتگاه ها قرارداده شده است.
  حداکثر زمان نگهداری پناهجویان در بازداشتگاه های موقت اداره مهاجرت

شمار پناهجویان اخراجی که توسط پلیس دستگیر و برای اخراج به بازداشتگاه های اداره کل امورمهاجرت منتقل می شوند در سال به بیش از ٣٠٠٠ نفر می رسد.  آنها پناهجویانی هستند که برای اخراج به کشورخود باپلیس و اداره مهاجرت همکاری نکرده اند و برای اخراج آنها از شیوه های سخت و درموارد بسیاری خشونت آمیزنیز استفاده می شود.
اداره کل امورمهاجرت در سوئد ۵ بازداشتگاه موقت دارد که درهرکدام ٢٠٠ محل نگهداری از پناهجویان وجوددارد. علاوه براین، از ۵٠ بازداشتگاه نیز که متعلق به پلیس و سازمان امورزندان هاست برای نگه داری پناهجویان اخراجی استفاده می شود. دراین بازداشتگاه ها، پناهجویانی که حکم اخراج دریافت کرده، اما به دلیل ارتکاب جرم در دادگاه محکوم شده اند نیز نگهداری می شوند. این پناهجویان را می توان بیش از ١٢ ماه نیز در بازداشت نگه داشت، اما دراین صورت، مسئولیت نگهداری آنها به پلیس سپرده می شود.
شمار این دسته از پناهجویان،  درسال گذشته بیش از ١١٠٠٠ نفر بود. توبیاس بیلستروم، وزیرامورمهاجرت  مایل است که این افراد هرچه زودتر، داوطلبانه و یا با اعمال زور از سوئد اخراج شوند. به این دلیل دولت به پلیس، اداره مهاجرت و سازمان امورزندان ها ماموریت داده است تا اقدامات مؤثرتری دراین مورد انجام دهند.
درسال ٢٠١١ درمجموع  ٣٠۴٠٠ پرونده ی پناهجویی بررسی شد. به ٩٠٨٨  مورد پاسخ مثبت داده شد و ١۵١٠٣ مورد پاسخ منفی دریافت کردند. از این تعداد ٣٩٧۶ مورد به متقاضیان پناهندگی از افغانستان مربوط بود که ٢۵٧٣ نفر آنها پاسخ مثبت و ٩٧٢ نفر نیز پاسخ منفی دریافت کردند. شمار پرونده های بررسی شده ی پناهجویان ایرانی نیز ١٣٠٨  مورد بود که به ۴٠٣ مورد پاسخ مثبت و به ٧۶١ مورد پاسخ منفی داده شد. بیشترین شمار پناهجویان درسال گذشته به ترتیب  از افغانستان، سومالی، صربستان و عراق بود.  تا پایان سال گذشته بیش از ١٧٠٠٠ پرونده پناهجویان اخراجی نزد پلیس قرارداشت.  درسال ٢٠١٠  میزان اخراج های اجباری ٢۵٠٠ مورد بود که درسال ٢٠١١ به ٣٢٠٠ موردرسید.
برای نگهداری پناهجویان در بازداشتگاه ها و اجرای حکم اخراج آنها نیز هزینه های بسیارسنگینی پرداخت می شود.  برخی ازاین هزینه ها ازاین قرارند: هزینه ی هر روز اقامت یک پناهجو در بازداشتگاه ٣٠٠٠ کرون، هزینه ی نقل و انتقال او در داخل سوئد ۵٠٠٠ کرون و هزینه ی هواپیما برای انتقال پناهجویان به کشورهایشان،  بدون محاسبه ی دستمزد و حق ماموریت ماموران پلیس، بین ٨٠٠ هزار تا بیش از دومیلیون کرون.

نامه يک پناهجوي افغان از نظارتخانه اداره مهاجرت


اخيرادستگيري و اخراج پناهجويان افغان تشديد شده وبخصوص انهائيکه پاسپورت افغاني دارند . اکنون پاسپورت افغاني نه تنها بخاطر اخذ اجازه کار به درد نميخورد بلکه بدست آوردن پاسپورت افغاني براي افراديکه به درخواست پناهندگي شان پاسخ منفي داده شده، اخراج شانرا ساده تر ميسازد. يکي از پناهجويان افغان که مدت 9 سال در سويدن زندگي کرده و اکنون در معرض اخراج قرار دارد پوليس از وي ميخواهد که او درخواست بدست آوردن پاسپورت افغاني نمايد . اما اينکه براي افراد بدون هويت کدام ارگان اسناد سفر ( پاسپورت ويا اوراق عبوري ) تهيه ميکند ، معمايي است که بايد به آن سفارت افغانستان در اوسلو پاسخ بگويد و اما اکنون به نامه پناهجوي افغان از نظارتخانه اداره مهاجرت توجه تان معطوف ميگردد

"
سلام به همه برادارن و خواهران افغانم که در این سر زمین دور افتاده که هر کدام مان به علتی از کشور عزیز مان افغانستان پاه به فرار گذاشتیم که هر کدام مان به نحوه مشکل خود را داریم چه از لحاظ مشکلات سیاسی و چه از لحاظ مشکلات اجتمایی و یا مذهبی ان دیار را ترک کردیم از کشور و خانه خود فرار کردیم به یک کشور اجنبی برای زنده ماندن خود مهاجرت کردیم که این مهاجرت و مسافرت در طول مسیر این راه دور و دراز به قیمت جان خیلی از عزیزان و هموطن مان به اتمام رسید بعضی از طرف سربازان ایران بعضی از طرف سربازان ترکیه و خیلی از آنها در آب های یونان جان شان را از دست دادن و نتوانستند به مقاصد خویش برسند متاسفانه .
من هم یکی از آنها هستم که توانستم و خداوند کمکم کرد که در سال ۲۰۰۳ در کشور سویدن آمدم و درخواست پناهندگی دادم و تا حالا که سال ۲۰۱۲ میباشد من موفق به دریافت اقامت در اینجا نشدم و میدانم که خیلی از هموطنانم همین مشکل را دارد مدت های مدید چشم انتظار یک جواب مثبت است که دریافت نکرده اند که واقعن رفتار اداره مهاجرت و به انتظار گذاشتن این همه مدت طولانی برای هر فرد مهاجر و ان هم افغان که هزاران مشکل دارد حالا به هرنحوه واقعن که غیر انسانی است . خوب درد دل و حرف زیاد است بریم سر اصل مطلب .
من فعلان در بازداشت گاه پولیس میباشم در یوتبوری که پولیس میخواهد تا آخر این ماه یعنی ماه مارش مرا به افغانستان دیپورت کند من از اروگان های حقوق بشر و یا هر کسی که میشناسد ان عده اروگانها های حقوق بشر را تماس بگیرند و به یاری ماه بشتابند . ما ۲ نفر فقط در یوتبوری میباشیم ولی از کمپ های در بسته جا های دیگر اطلاع ندارم که چی قدر از هموطنان من در آنجا ها میباشد .
توصیه من به ان عده از هموطنانم که در معرض اخراج قرار دراند .
اولان امیدوارم که در چنگ انها نییوفید اگر گرفتار شودید آمادگی این را داشته باشید که پولیس از تمام کیس هایت که قبلا به اداره مهاجرت گفته بودید سوال میکند که من و تو حتی فکر اش را هم نمیکنیم چنان آدم را فشار روحی میدهد که آدم حاضر به مردن میشود من در مدت یک ماه ۴ بار پولیس با من ملاقات کرد که هر دفعه اش بدتر از دفعه پیش از من میخواهد که پاسپورت یا یک مدرک بدم ولی من ندادم اگر مدرک هم بیارم هم بیارم باز دوباره مگویید که این مدرک معتبر نیست مثلی این که یک دوستم مدرک داد به اداره مهاجرت اداره مهاجرت جوابش را فرستاد که این قابل قبول نیست در افغانستان همه میتواند از مدرکها بسازد چه پاسپورت جعلی و چی تذکره . پس ما مهاجران بد بدبخت چکار باید بکنیم و به کدام ارگان ویا یک منبع حقوق رو آوریم که تا کمک باشد صدایمان را به کجا بلند کنیم که مارا بشنود .
با احترام یاسین سعادت

گرفتاري و اخراج پناهجويان افغان به شدت جريان دارد

هر روز اطلاعاتي به سايت افغانها مبني بر گرفتاري ، دستگيري و اخراج پناهجويان افغان مواصلت ميورزد . البته يک بخش اين دستگيري ها و  اخراجي ها به سايت افغانها گزارش داده ميشوندو تعداد زيادي دستگيري ها و اخراجي ها بدون اطلاع به انجمن افغانها عملي ميشود که از آنها خبري نخواهيم داشت . ما تمام اطلاعات در اين زمينه را در بخش امور پناهندگي و راپور روزمره به نشر ميسپاريم . بطور مثال به گزارش هاي زير توجه تانرا مبذول ميداريم

احمد ضمير شيرزاد پناهجوي زير سن در معرض اخراج
اخراج پنج پناهجوي افغان از سويدن

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر