زندگی من کجاست

ادعاي دروغ رييس جمهور


ادعاي دروغ رييس جمهور
در سفر خانم حنا رباني به افغانستان يك سري مسائلي مطرح شد كه ما از ان بي خبر هستيم و اگر ان مسائل اين بوده كه حنا رباني وعده داده، در سفر كرزي به پاكستان طالبان را به ميز مذاكره مينشاند اقاي كرزي حق داشته اين برخورد را داشته باشد.
ادعاي دروغ رييس جمهور
چندي قبل رييس جمهور ادعا كرد با طالبان در حال مذاكره است، اما در سفرش به پاكستان از انها خواست تا افغانستان را در مذاكره با طالبان كمك كند. حال اگر مذاكره با طالبان جريان دارد اين كمك خواستن به چه معناست؟
آقاي وحيد مژده آگاه امور سياسي ، تعهدات و دستاوردهاي نشست سه جانبه ايران، پاكستان و افغانستان را اينگونه بيان كرد: از سال 1388 كه اولين نشست سه جانبه اين كشورها در تهران برگزار شد بيشتر تاكيد روي همين موضوعات بود كه در نشست اخير گفته شد و اين نشست را از ابتدا ايران سمت و سو داد زيرا ايران نمي خواست به عنوان همسايه افغانستان در بي خبري از اوضاع افغانستان باشد و مسائلي مثل مبارزه عليه تروريسم، مواد مخدر و امنيت در منطقه در اين نشست مورد بحث بود. در اين نشستها اگر دقت كنيم مي بينيم هر كدام از اين سه كشور روي ديدگاه هاي خود تمركز داشته اند، مثلا پاكستان چون با امريكا مشكل دارد و فشار هاي زيادي از طرف امريكا احساس ميكند ميخواهد با نزديك كردن خود به افغانستان حضور خود را مطرح كند. پاكستان در گفتگوهاي قطر از مذاكرات دور مانده، براي همين بسيار تلاش داشت تا اين گفتگو ها در عربستان باشد نه در قطر، بخاطر رابطه تنگاتنگ اش با عربستان، ولي امريكا با ايجاد دفتر در عربستان مخالف است چون فكر ميكند عربستان براي افغانستان پاكستان دوم است.
در اين مسائل و كشمكش ها يك طرف بازي امريكا است، به اين صورت كه انتخابات رياست جمهوري امريكا در نوامبر امسال است كه سرنوشت اوباما مشخص ميشود، او نميخواهد دست به كاري بزند كه به دست رقيبانش يك حربه بيايد و توسط ان حربه اوباما را ضعيف بسازد، بنابراين بايد با احتياط قدم بر دارد براي همين در اين چند ماه ما شاهد هيچ بهبود وضعيت نبوديم. طالبان هم براي اينكه براي اولين بار است كه ازجنگ به روي ميز مذاكره ميخواهند بيايند ترديد دارند كه مبادا قدمي بردارند كه افراد درجه اول انها يا فدايي ها، روحيه خود را از دست بدهند.
آقاي مژده گفت: پاكستان انتظار دارد با گرم شدن هوا طالبان درصدد اين باشند كه منافع و موقعيت خود را تثبيت كنند و در ميز مذاكره امتياز بگيرند، اما امريكا ميخواهد تا نوامبر امسال طالبان را بكوبد، تا براي انتخاباتش امتياز كسب كند. اميد پاكستان اين است كه در اثر اين فشارها طالبان دوباره به سمت پاكستان برگردد و مذاكرات از دست امريكايي ها خارج شود و خود پاكستاني ها افسار طالبان را به دست بگيرد.
آقاي مژده در باره اين كه كرزي گفته مذاكرات بايد توسط افغانها انجام شود و ايا طالبان افغانستان را به عنوان يك حكومت قبول دارد يا نه گفت: صحبت طالبان اين است كه اول مشكلات تكنيكي حل شود و وقتي حل شد بعد دفتر باز شود، وقتي دفتر تاسيس شد انگاه صحبت هاي انها، صحبت هاي واقعي است و در چارچوب مذاكرات.
نكته مهم ديگر اين است كه طالبان، افغانستان را به عنوان حكومتي كه مشروعيت داشته باشد نميشناسند كه بخواهند با انها گفتگو كنند، ولي در اين اواخر در سايت مربوط به خود اعلام كردند كه فعلا ما مذاكره نميكنيم، چون مذاكرات قطر اغاز نشده و اولين چيزي كه طالبان مطرح خواهند كرد اين است كه چه وقت اشغال افغانستان به پايان مي رسد؟ اين مسئله را وقتي امريكاييها جواب دادند بعد مذاكرات بين افغان ها اغاز ميشود ولي تا موقعي كه امريكا باشد مذاكره اي از جانب طالبان صورت نميگيرد.
آيا پاكستان ميخواهد طالبان را چند قسمت كند و با ان قسمت، حمايت افغانستان را داشته باشد و مذاكره كند؟ اقاي مژده در باره اين سوال گفت : هرگز! به هيچ وجه پاكستان نمي خواهد طالبان را چند قسمت كند، بلكه ميخواهد به همين شكلي كه هستند فقط رهبري شان را تغيير دهد.
آقاي مژده جريان بحث اقاي كرزي را با نخست وزير پاكستان اين گونه بيان كرد : در سفر خانم حنا رباني به افغانستان يك سري مسائلي مطرح شد كه ما از ان بي خبر هستيم و اگر ان مسائل اين بوده كه حنا رباني وعده داده، در سفر كرزي به پاكستان طالبان را به ميز مذاكره مينشاند اقاي كرزي حق داشته اين برخورد را داشته باشد، يك چيز ديگر اين كه خيلي مهم است و زياد بهش توجه نشده اين است كه به محض اينكه اقاي كرزي اعلام كرد، براي نشستي به پاكستان ميرود، ايالات متحده امريكا اعلام كرد كه قرار داد استراتژيك ما در حال پايان است و ما انها را امضاء ميكنيم، در حالي اين صحبت را كردند كه هنوز بعضي مشكلات وجود دارد. اين اعلان براي تضعيف كرزي بود، كه امريكايي ها كرزي را در اين نشست ضد امريكايي، كوچك كنند و به همين دليل وقتي به نشست ميرود ايران و پاكستان به چشم ترديد به كرزي نگاه ميكنند، كه از يك طرف روي مسائل منطقه صحبت ميكند و از طرف ديگر قرارداد استراتژيك اش با امريكي ها به پايان رسيده، به همين دليل اقاي كرزي بدون اينكه متوجه شود مورد ضعيف واقع شد.
در اخر اقاي مژده گقت : نشست بعدي طبق توافق طرفين در كابل خواهد بود، و اين نشست هم دستاورد هاي چنداني نخواهد داشت براي افغانستان. اين نشست براي پاكستان يك دستاورد داشت اينكه، گاز انتقالي از ايران به پاكستان دوبرابر خواهد شد و هم در قيمت اش تجديد نظر ميكند ايران. ايران هم اين تعهد را گرفت كه از خاك طرفين براي تهديدش استفاده نخواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر