زندگی من کجاست

دسترسی طالبان با سلاح های پیشرفته ساخت ایران


    دسترسی طالبان با سلاح های پیشرفته ساخت ایران

در حالیکه ایران همواره از سوی کشzzzzz_iranian_weaponsورهای غربی به ویژه ایالات متحده امریکا به حمایت از تروریستان و گروه های هراس افگن در افغانستان و منطقه متهم میباشد ، کارشناسان نیز معتقد اند که ایران  منافع استراتیژیک خود را در وجود یک افغانستان ضعیف و بی ثبات جستجو میکند.
به گزارش آژانس خبری روز به نقل از منابع معتبر جهانی ؛ روزنامه وال ستریت ژورنال به تازه گی گزارش داده است که اردوی ایران سلاح های مرگبار جدید را به شورشیان در افغانستان و عراق انتقال داده است.
به باور این روزنامه امریکایی، این اقدام به منظور تسریع روند خروج نیروهای امریکایی از کشور عنوان شده است .

روزنامه به نقل از مقامات امریکایی که از آنها نام برده نه شده نگاشته است  که ایران هم چنان راکت های دور برد جدید را در اختیار طالبان قرار داده است.

یافته های نیروهای امنیتی افغانستان نیز در برخی موارد نشان می دهد که سلاح های ایرانی در اختیار شورشیان قرار گرفته و برخی از حملات تروریستی هم از آن سوی مرز هدایت شده است.
اداره امنیت ملی ، یک شهروند ایرانی را به ظن برنامه ریزی برای حمله انتحاری در جنوب کشوربازداشت کرده است. 
لطف الله مشعل، سخنگوی امنیت ملی در 15 جون سالروان میلادی  در یک کنفرانس خبری گفت این فرد از ساکنان شهر زاهدان ایران است و برای اجرای عملیات انتحاری به شهر کندهار آمده بود. 
اتهامات علیه ایران در مورد حمایت از طالبان در افغانستان، در سطح بین المللی نیز مطرح بوده است. 
در تازه ترین مورد، معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه و شمال افریقا ایران را متهم کرد که تحریم های سازمان ملل متحد در منع فروش تسلیحات به سازمان های تروریستی مانند طالبان را نادیده گرفته است. 
در حالیکه ایران همواره این اتهامات را رد نموده است اما  کارشناسان سیاسی معتقد اند که ایران سناریوی مشابه پاکستان را در افغانستان به پیش می برد.
این کارشناسان می گویند که ایران در تداوم مداخلاتش ، در حال حاضر نیز برای تامین منافع استراتیژیک خود در افغانستان تلاش می ورزد.
دستگیر هژبر از کارشناسان مسائل سیاسی در صحبتی به آژانس خبری روز گفت: " حلقات معینی در حاکمیت ایران بنا بر علایق ایدئولوژیک خود تلاش می کنند تماس های را با شورشیان در افغانستان داشته باشند".
به گفته آقای هژبر حاکمیت ایران نگران حضور و فعالیت مبهم نیروهای خارجی در افغانستان است.
به باور او؛ نگاه ایرانی ها اینست که هدف امریکا جنگ با تروریزم و آوردن ثبات در افغانستان نیست، بل امریکا برای تطبیق اهداف راهبردی و دراز مدت خود در افغانستان آمده است.
در نگاه ایرانی ها یکی از اهداف اعلام نشده راهبردی امریکا در منطقه ؛  محاصره ایران است و دولتمردان ایرانی هم تلاش می ورزند ، منافع امریکا  و متحدینش را در افغانستان به چالش بکشند.
آقای هژبر دلیل مداخلات کشورهای خارجی مخصوصا ً ایران و پاکستان را در فقدان یک استراتیژی روشن و دقیق دولت افغانستان عنوان میکند.
نجیب محمود استاد علوم سیاسی پوهنتون کابل نیز می گوید که ایران شدیدا از حضور نیروهای خارجی و امریکا در افغانستان نگران است.
به باور وی ، ایران  تلاش می کند که هر چالش ممکن را فرا راه این نیروهای ایجاد نموده و هر گروهی که در برابر نیروهای امریکائی قرار گیرد، ایران از آنها به شدت حمایت خواهد کرد.
به گفته آقای محمود؛ علاوه براین ایران دارای یک سلسله منافع استرتیژیک دیگر در افغانستان است که در موجودیت یک افغانستان ضعیف و بی ثبات، این منافع خوب تر و بیشتر تامین می گردد.
به باور او برخورد ضعیف و پاسخ دهی نامناسب دولت به کشورهای همسایه باعث شده تا آنها بیشتر و قدرتمند تر منافع افغانستان را به بازی بگیرند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر