زندگی من کجاست

«افغانستان به عقب می رود»


اکثر روزنامه های غربی در شماره اخیر خود در آستانه روز بین المللی زن، وضعیت حقوق زنان را در افغانستان مورد بررسی قرار داده اند.

گاردین
روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود می نویسد، تصدیق شدن مقررات پیشنهادی شورای علمای افغانستان در مورد زنان از سوی رییس جمهور کرزی یک قدم بزرگ به عقب می باشد.

به نوشته روزنامه در جریان تلاش های امریکا و حکومت افغانستان برای تماس با طالبان به مقصد ختم جنگ ده ساله در این کشور، حامیان و فعالان حقوق زنان نگرانی دارند که مبدا دست آوردهای اخیر آنان در این ساحه قربانی زد و بند های سیاسی در این کشور شود.

روزنامه می نویسد، حمایت آقای کرزی از این مقررات شاید به این هدف باشد که حکومت وی را برای طالبان بیشتر قابل قبول بسازد و یا شاید با جانبداری از شورای علما آقای کرزی می خواهد دروازه ها را برای مذاکرات با طالبان بیشتر باز بسازد.

روزنامه گاردین می نویسد، هر چند رییس جمهور کرزی تاکید می کند که از پیشهادات شورای علما بخاطر حمایت می کند که تمام نکات آن با شریعت اسلامی مطابق است، اما فعالان زن در افغانستان می گویند که حکومت رییس جمهور کرزی می خواهد حقوقی را که در قوانین فعلی برای زنان وجود دارد قربانی مذاکرات صلح بسازد. همه به این نظر اند که در رابطه با حقوق مدنی، رییس جمهور کرزی باید از قانون اساسی  افغانستان پیروی کند.

وال ستریت ژورنال
روزنامه وال ستریت ژورنال هم در شماره اخیر خود می نویسد که با نزدیک شدن تقسیم اوقات خروج قوای محارب خارجی از افغانستان این کشور به عقب می رود.

روزنامه از قول حامیان حقوق و زنان فعال در افغانستان می نویسد که گفته اند، حمایت رییس جمهور کرزی از مقررات اعلان شده توسط شورای علمای افغانستان بیشتر یک اعلامیه سیاسی می باشد نه دینی.

روزنامه از قول وزیر خارجه امریکا هیلاری کلنتن می نویسد که گفته است، دست دراز کردن برای صلح با طالبان به هیچ صورت به این قیمت  نخواهد بود که زنان افغانستان حقوق بدست آورده خود را از دست بدهند.

روزنامه وال ستریت ژورنال در بخش دیگر مقاله خود از قول تحلیلگران می نویسد که گفته اند با در نظر داشت برخورد غیر انسانی و ظالمانه که در خارج از شهر و در مناطق روستایی با زنان صورت می گیرد، شاید جاری نمودن شریعت اسلامی که شورای علمای افغانستان هم به آن متکی می باشد، بیشتر به نفع زنان تمام شود و مشکلات آنها را کاهش بدهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر