زندگی من کجاست

همسایگان و اتحاد بر ضد امنیت افغانستان




همسایگان و اتحاد بر ضد امنیت افغانستان

شنبه ۱۸ جوزا ۱۳۹۲
- خیبر حیران
یکی از مقامات امنیتی در جنوب کشور از قرار گرفتن جنگ‌افزارهای ایرانی به‌دست مخالفان مسلح دولت افغانستان سخن زده است. از مفهوم این سخنان چنین بر می‌آید که گویا ایران نیز، در کنار پاکستان، از مخالفان دولت افغانستان حمایت می‌کند. اگر این خبرها صحت داشته باشد، این مفهوم را می‌رساند که همسایگان افغانستان در جنوب و غرب کشور متحد شده‌اند تا با حمایت از مخالفان مسلح دولت افغانستان در ناامن‌سازی کشور سهم بگیرند. سهم‌گیری همسایگان افغانستان در ناامن‌سازی کشور، چیزی است که باید مورد توجه قرار گیرد و خوب است که توجه جامعه بین‌المللی نیز به این موضوع جلب شود تا زمینه برای یک واکنش بین‌المللی ایجاد شود.
از آن‌جایی که مردم افغانستان با ناامنی ناشی از برنامه‌ریزی‌های تروریزم بین‌المللی به سرکردگی سازمان القاعده روبه‌رو می‌باشند، طبیعی است که هر کمکی از سوی همسایگان افغانستان به پروسه ناامن‌سازی افغانستان صورت می‌گیرد، کمک مستقیم به تروریزم بین‌المللی نیز محسوب می‌شود. از سوی دیگر آن‌چه به‌عنوان یک حقیقت کتمان‌ناپذیر تاکنون مورد قبول واقع شده، این است که امنیت و ناامنی افغانستان می‌تواند تاثیر بسیار روشن بر امنیت و ناامنی جهان داشته باشد. زیرا وقتی گروه‌های تروریستی موفق شوند که امنیت افغانستان را مختل کنند، تلاش می‌کنند که گستره‌ی تحرکات خویش را وسعت داده و به کل جهان برسانند. از این‌رو دولت افغانستان باید توجه جامعه جهانی را به این امر جلب کند تا سازمان ملل و تیوریسن‌هایی که در خصوص امنیت بین‌المللی برنامه‌ریزی می‌کنند، امنیت افغانستان و دست‌اندازی همسایگان افغانستان در ناامن‌سازی افغانستان را نیز مهم بشمارند.
پر واضح است که اگر دست‌اندازی‌های همسایه غربی ایران در خصوص حمایت از طالبان چه در عرصه سیاسی و دیپلوماتیک و چه در عرصه تسلیح و تجهیز کوتاه نگردد، وضعیت امنیتی افغانستان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. با توجه به مسوولیتی که جامعه جهانی در قبال افغانستان و امنیت این کشور دارد، باید در برابر تحرکات منطقه‌ای که در خصوص نا‌امن‌سازی افغانستان صورت می‌گیرد، واکنش نشان دهد. تلاش ایران برای برقراری رابطه سیاسی با طالبان و یا حمایت این کشور از این گروه از نظر تسلیحاتی چیزی است که باید از دید جامعه جهانی دور نماند و به این تحرکات از سوی جامعه جهانی واکنش نشان داده شود. باید جامعه جهانی این واقعیت را درک کند که همان اندازه که دستیابی ایران به سلاح اتومی می‌تواند نگرانی‌آور باشد، دست‌یازیدن این کشور به حمایت از طالبان نیز تشویش‌برانگیز است.
پیش از این دیده می‌شد که از سوی پاکستان به‌صورت مشهود و غیرمشهود از طالبان مسلح که در مخالفت مسلحانه با دولت افغانستان قرار دارند، حمایت صورت می‌گرفت. در بسیاری از موارد کسانی‌که در حین اجرا و یا تدارک تحرکات امنیت‌شکنانه از سوی نیروهای امنیتی کشور دستگیر شده‌اند، اعتراف کرده‌اند که از سوی نیروهای مربوط به آی‌اس‌آی آموزش دیده‌اند و تهییج شده‌اند تا به افغانستان آمده و عملیات‌های انتحاری و انفجاری انجام دهند. اما اخیرا دیده می‌شود که همسایه غربی ما نیز به این موضوع علاقه‌مند شده است که به طالبان کمک شود. اگر این کار با واکنش روبه‌رو نشود، ممکن است که تبعات جدی منفی بر وضعیت امنیتی کشور داشته باشد.
در چند روز گذشته در رسانه‌های بین‌المللی و داخلی خبر داده شد که شماری از کسانی‌که در دفتر طالبان در قطر فعالیت دارند، به تهران دعوت شده و با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار کرده‌اند. حتا این خبر از سوی رسانه‌های جمعی ایران نیز تایید شد. وقتی این خبر از سوی رسانه‌های ایرانی تایید شد و حتا در برخی از رسانه‌های ایرانی به نقل از منابع مربوط به طالبان بیانیه و خواست طالبان منعکس گردید، نشان می‌دهد که دولت ایران برقراری رابطه با طالبان را به‌عنوان یک استراتژی نگاه می‌کند و ممکن است این ارتباط در آینده بیشتر از پیش شود.
به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی این‌که دولت ایران علاقه‌مند است تا با طالبان رابطه داشته باشد، این است که طالبان بر ضد نیروهای امریکایی در افغانستان جنگ می‌کنند. ایران نیز با توجه به این‌که طالبان با امریکا دشمنی دارد، به این گروه به چشم دوست نگاه می‌کند و می‌خواهد با برقراری رابطه بهتر با این گروه، در تضعیف امریکا در افغانستان کمک شود. این در حالی است که کمک به طالبان از سوی ایران به تضعیف امریکا کمک نمی‌شود، بلکه این کار سبب می‌شود که اوضاع امنیتی در افغانستان پیچیده‌تر شود. طبیعی است که از ناامن‌شدن کشور این مردم افغانستان خواهند بود که رنج می‌برند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر