زندگی من کجاست

انتقال در کابل؛ افتتاح در قطر+فیلم

چهارشنبه ۲۹ جوزا ۱۳۹۲


افغانستان روز گذشته شاهد دو رویداد مهم و تاریخی بود. در داخل کشور تمام مسوولیت‌های امنیتی به افغان‌ها واگذار شد. در عرصه سیاسی، دفتر امارت اسلامی طالبان در قطر افتتاح شد. طالبان در مراسم افتتاح دفتر قطر طی اعلامیه‌ای هدف از ایجاد این دفتر را چنین اعلام کردند: گفتگو با جهان، دیدار با افغان‌ها، دیدار با نمایندگان سازمان ملل و سازمان‌های منطقه و نشر بیانیه‌ها از طریق این دفتر.
ایجاد دفتر قطر روزنه جدیدی برای طالبان در عرصه‌ی سیاسی به‌شمار می‌رود. قبل از افتتاح رسمی این دفتر، طالبان از این آدرس تلاش‌های گسترده‌‌ای برای برقراری روابط با برخی کشورها انجام داده و رایزنی‌های سیاسی انجام داده بودند. هم‌اکنون قطر به محل رایزنی، چانه‌زنی سیاسی، معامله و باج‌گیری‌ بدل شده است. چنان‌که اخیرا اتباع ترکیه که نزد طالبان اسیر بودند، با معامله با این دفتر آزاد شدند.
پیام بازگشایی دفتر قطر هم‌زمان با انتقال مسوولیت‌های امنیتی بسیار واضح است. جامعه‌ جهانی می‌خواهد که با انتقال مسوولیت به افغان‌ها، مبارزه با طالبان را در سطح افغانستان تقلیل داده و جنگ و صلح را به‌عهده‌ی افغان‌ها بگذارد. جالب این‌جاست که حکومت افغانستان طی ماه‌های اخیر بارها از ایجاد دفتری که نقش دولت در تبعید را داشته باشد، انتقاد کرده اما اعلامیه طالبان در قطر که از آدرس امارت اسلامی طالبان قرائت شد، نشان داد که دفتر قطر فراتر از یک آدرس برای گفتگوها می‌باشد.
اکنون سوال اساسی این است که دفتر قطر تا چه پیمانه‌ای از تمام طالبان نمایندگی می‌کند و تا چه میزانی تصمیم‌های این دفتر بالای جنگجویان این گروه تاثیر دارد؟ دفتر قطر، به‌عنوان پیش‌شرط هر‌نوع گفتگوی سازنده، باید حمله‌های انتحاری و قتل افراد ملکی را محکوم کند.
جالب این‌جاست که آقای کرزی شورای عالی صلح را طرف گفتگو با دفتر قطر معرفی کرده است. متاسفانه شورای عالی صلح با ترکیب و ساختاری که دارد هرگز نمی‌تواند از تمام مردم افغانستان نمایندگی کند.
این شورا ناکارآمدی خود را در چند سال گذشته نشان داده و هر‌باری که وارد یک گفتگو شده، برای افغانستان هزینه‌های جبران‌ناپذیری آورده است. ترور آقای ربانی یکی از نمونه‌هایی است که ریشه در غفلت این شورا دارد.
اعضا و رییس شورای عالی صلح، خود بر ناتوانی این شورا اعتراف کرده‌اند و حتا اخیرا صلاح‌الدین ربانی از مسیری که شورای عالی صلح در پیش گرفته به نحوی انتقاد کرد.
با این وصف، شورای عالی صلح هرگز از ظرفیت و قابلیت برای مدیریت این کار مهم برخوردار نمی‌باشد. حکومت به‌جای شورای عالی صلح از طریق یک تیم کارآمد که از توانمندی گفتگوها برخوردار باشد، کار بگیرد تا از مطالبات مردم، ارزش‌های قانون اساسی و دست‌آوردهای یک دهه به‌خوبی دفاع کند.
به هر‌حال طالبان با ایجاد دفتر قطر هم در عرصه جنگ و هم در عرصه سیاست در برابر حکومت ظاهر شده‌اند. حال باید دید که در این بازی پیچیده کدام‌یک برنده نهایی می‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر