زندگی من کجاست

فیلیپ هاموند می گوید، افغانستان ویتنام ماست

فیلیپ هاموند وزیر دفاع بریتانیا

فیلیپ هاموند وزیر دفاع بریتانیا
سرخط یکی از مقاله های چاپ شده در روزنامهء تلیگراف انگلستان، سخنان وزیر دفاع این کشور، فیلیپ هاموند است که می گوید«افغانستان ویتنام ماست.»

تلیگراف می نویسد، وزیر دفاع انگلستان در هنگام سفر اخیرش به افغانستان گفت که ماموریت نظامی کشورش در حال پایان یافتن است و بریتانیا با پدیدهء چون ویتنام روبروست.

روزنامه می افزاید، آقای هاموند هنگامی این گونه عاری از ریا در بارهء افغانستان صحبت می کند که شماری از رهبران غربی به شمول صدر اعظم بریتانیا، خود را آمادهء مداخلهء نظامی در سوریه می سازند.

در ادامهء این مقالهء دیلی تلیگراف آمده است، بریتانیا در سال آینده نیروهایش را از افغانستان بیرون خواهد کرد و به این ترتیب کشور فقیر و غرق در فساد سیاسی و اداری را پشت سر خواهد گذاشت، کشوری را که در آن شریک شدن طالبان در قدرت بعید نیست.

روزنامه می نویسد، وزیر دفاع بریتانیا فلیپ هاموند پذیرفت که ادامهء جنگ و مصارف گزاف آن، علاقه مندی انگلیس ها را به دخالت گسترده در جنگ افغانستان کاهش داده است.
تلیگراف می افزاید، هاموند از جنگ ویتنام یاد آور شد که امریکایی ها در آن سه دهه دخیل بودند و سر انجام شرمسارانه عقب نشینی کردند.

به نوشتهء تلیگراف، فلیپ هاموند در هنگام سخنرانی در کمپ باسچن هلمند گفته است "شما شاید این را پدیدهء چون ویتنام بدانید، زمانی که جنگی از مدت تعیین شدهء خود بیشتر طول می کشد و مصارف آن زیاد می شود، مردم نیز به آن واکنش نشان می دهند."

اما روزنامهء امریکایی والستریت ژورنال در شمارهء تازهء خود مقالهء نوشته است با این عنوان: بانک های افغانستان با مشکل جدید دالر روبرو هستند.

به نوشتهء روزنامه، سیستم شکنندهء بانکی افغانستان، پس از آن بیشتر با مشکلات روبرو شد که یک بانک آلمانی معاملات دالری خود در افغانستان را متوقف ساخت.

این بانک دریچهء اصلی داد و ستد های دالری در افغانستان بود.

والستریت ژورنال می نویسد، در ماه اپریل گذشته رییس بانک آلمانی کومرس بانک، در جلسهء با رییسان بانک های افغانی در دوبی گفته بود، این بانک به رهبریش تا آخر ماه جون معاملات دالری خود با بانک های افغانستان را پایان خواهد داد.

والستریت ژورنال نوشته است، در افغانستان اکثر معاملات تجارتی با دالر صورت می گیرند و درین کشور از دالر خیلی استفاده می شود.
به نوشتهء روزنامه، این در حالیست که اخیراً ستندرد چارتر بانک بریتانیا، به خاطر حل یک دعوای حقوقی که گویا این بانک پولشویی کرده است، پذیرفت تا جریمه بپردازد.

درین حال نورالله دلاوری رییس د افغانستان بانک که در اجلاس دوبی شرکت داشت، به روزنامهء والستریت ژورنال گفته است، ممکن است نگرانی کومرس بانک آلمان نیز از همین بابت باشد.
رادیو آزادی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر