زندگی من کجاست

ایجادتسهیلات برای دریافت اجازه اقامت


پناهجویانی که با درخواست پناهندگی آنها موافقت نشده و یا حکم اخراج دریافت کرده اند، می توانند درصورت یافتن کار، اجازه ی اقامت دریافت کنند. این پیشنهادی ست که یک گروه تحقیق پارلمانی پس ازانجام بررسی هایی دراختیاردولت قرارداده است.  یکی از اعضای این گروه تحقیق Fredrick Federley از حزب سنتراست. به عقیده ی او، پیشنهادارائه شده به دولت، دوره ی جدیدی را درسیاست مهاجرتی سوئد ایجادمی کند. او می گوید تصویری که ازسوئد وجودداشت که با بخشش به همه اجازه می داد مدتی را دراین کشوربمانند، قدیمی شده است. به گفته ی او اینک وضعیتی جدید به وجودآمده و به کسی که دوبارازمرزی می گذرد خوش آمد گفته و راه را برایش هموارترمی کنند گزارش ایجاد تسهیلات برای دریافت اجازه اقامت
ازسال ۲۰۰۸ و با تصویب قانون مهاجرت نیروی کار، به پناهجویان و متقاضیان پناهندگی نیز امکان داده شد تا بتوانند درصورت یافتن کار، درسوئد بمانند. شرطی که برای این منظور درنظرگرفته شده بود، یافتن فوری و سریع کاربود. دراین صورت متقاضی پناهندگی به نیروی کارمهاجرتبدیل می شد. اینک با پیشنهادارائه شده، گفته می شود که امکان بازهم بیشتری دراختیار پناهجویان قرارداده خواهد شدتا بتوانند مسیرزندگی خود را درسوئد تغییردهند.
ازجمله مخالفان این پیشنهاد، حزب سوسیال دموکرات است. درمورد دلایل مخالفت این حزب، Göte Wahlström ازنمایندگان آن درپارلمان به نگرانی اتحادیه ها و سندیکاها ازسوء استفاده ی برخی از کارفرماها اشاره می کند ومی گوید که معمولا قراردادی متناسب با شرایط سندیکاها بسته می شود، اما کارفرما براساس قراردادی دیگر و  با شرایطی کاملا متفاوت به فردشاغل، دستمزدکمتری می پردازد.او حتا می گوید که چنین روشی می تواند دردرازمدت باعث کاهش دستمزدها و تهدیدی برای نظام پناهنده پذیری سوئد شود. فردریک فدرلی از حزب سنتر اما بااین نظرمخالف است. به عقیده او ترسی وجوددارد ازاین که هزاران نفرهمزمان به سوئد بیایند و باعث شود تا کارفرماها، اشخاصی را که دستمزدکمتری می خواهندازمیان آنها انتخاب کنند. او می گوید که چنین نیست و واقعیتی که آنها می بینند این است که بسیاری از کسانی که ماهر و فعال هستند، سوئد را ترک خواهندکرد و به عنوان نمونه به کانادا و بریتانیا خواهندرفت.
دراین بررسی، تاکیدشده است که هدف، آسان ترکردن مهاجرت میان دوکشورمختلف است. دراین بررسی همچنین ادعاشده است که هنگامی که کسی ازمرزکشوری عبورکرده و به کشوردیگری واردمی شود، درنهایت همه سودمی برند. فردمهاجر، درکشور جدید شانس تازه ای پیدامی کند، کشورپذیرنده یک نیروی کار به دست می آورد و کشورمتبوع مهاجر نیزاز پولی که مهاجربه آنجا می فرستد و یا ازمهارتی که او احتمالا باخود به آنجاخواهدبرد، سود می برد.
پیشنهاد ارائه شده به دولت، علاوه برمتقاضیان پناهندگی، دانشگاهیان را نیز دربرمی گیرد. دانشجویان و افرادی که دوره ی دکترای خودرامی گذرانند می توانند به همراه خانواده و بستگان خود حداقل به مدت ۶ ماه پس ازپایان تحصیلات، درسوئد بمانند و کاری برای خودبیابند. مهاجران نیروی کارمی توانند به مدت ۵ سال باحفظ اجازه ی اقامت به کشورخودبازگردند. آنها حتا می توانند برای یافتن کاردرکشورهای دیگراتحادیه ی اروپا به مدت حداکثر ۳ ماه، ازصندوق بیمه ی بیکاری حقوق بگیرند. این مهاجران اما مجاز به بردن درآمدهای دیگر مانند حقوق بازنشستگی و یا کمک هزینه های اجتماعی از سوئد نیستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر