زندگی من کجاست

«افغانستان بیش از 75 ملیارد دالر از درک ضایعات آب خساره مند می شود»

21.01.1390
در اجلاس روز یکشنبه مشرانو جرگهء افغانستان در خصوص سرازیر شدن بخش اعظم آب های افغانستان به کشور های همسایه از جمله ایران و پاکستان بحث های گسترده یی صورت گرفت.

پس از بحث های زیادی اعضای مشرانو جرگهء افغانستان به روز یکشنبه که به مسایل وابسته به تنظیم و کنترول آب این کشور اختصاص یافته بود، فیصله گردید تا مسوولان بلند پایه حکومتی به خاطر دادن پاسخ و ارایه توضیحات در این رابطه به یکی از جلسه های آینده مشرانو جرگه حضور یابند.

محمد علم ایزدیار نایب اول مشرانو جرگهء افغانستان بعد از جمع بندی بحث های اعضای این جرگه گفت که نبود یک استراتیژی و برنامه و مداخله کشور های همسایه سبب شده است تا در خصوص تنظیم و کنترول آب افغانستان تا اکنون کاری موثر انجام نشود.
وی گفت:
« از نظر من وزارت های انرژی و آب، زراعت، انکشاف دهات و فواید عامه ارتباط مستقیم به منابع آبی و چگونگی استفاده از آب دارند، وزارت خارجه در قسمت قرارداد که ما با ایران داریم و در قسمت این که چطور می توانیم با در نظرداشت به قوانین بین المللی از حق خود استفاده کنیم نیز نقش دارد. این پنج ارگان را ما در یکی از جلسات عمومی فرا می خوانیم و مختص روی مسالهء آب صحبت می کنیم.»

بسیاری اعضای مشرانو جرگه گفتند که افغانستان بیشتر به آب نیاز دارد و کوشش شود تا از آب دریا های افغانستان در داخل خود این کشور استفاده اعظمی گردد.

در عین حال انتقاد های صورت گرفت که فیصدی بیشتر آب افغانستان به کشور های همسایه از جمله ایران و پاکستان بدون آن که کدام امتیاز از سوی این کشور ها به افغانستان داده شود، سرازیر می گردد.

ملا محمد فیضی و لیلما احمدی دو تن از اعضای مشرانو جرگه در مورد چنین گفتند:
« ما امیدوار هستیم که دولت تدابیر لازم را به خاطر نجات دادن منابع آب افغانستان از چنگال کسانیکه این آب را مفت بردند و مفت خوردند، و حالا هم نمی گذارند که ما از منابع آب خود استفاده کنیم، اتخاذ کند.
وقتیکه در دریا کنر می خواهیم بند برق ایجاد کنیم، پاکستان مداخله می کند، از آب هلمند اگر می خواهیم استفاده کنیم ایران مداخله می کند.»

« متاسفانه گزارش که در دسترس ما قرار گرفته، بیشتر از 70 فیصد آب به بیرون از مرز های افغانستان سرازیر می شود و بیشتر از 75 ملیارد دالر از درک ضایعات آب افغانستان خساره مند می شود که اگر دولت افغانستان در قسمت مهار ساختن آب توجه نکند، این مساله سبب یک بحران ملی خواهد شد.»

بیرون از شورای ملی نیز از حکومت افغانستان انتقاد می شود که طی سال های اخیر در مورد اعمار و بازسازی بند های آب توجهء لازم نکرده است و کار های هم اگر صورت گرفته، بسیار اندک بوده است.

اما وزارت انرژی و آب افغانستان می گوید: در حال حاضر کار بازسازی چند بند آب در این کشور ادامه داشته و به گفته این وزارت، سروی و مطالعه بند های آب
به زمان بیشتر نیاز دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر