زندگی من کجاست

بهیرخان از طالبان پول نگرفت از دولت مدال گرفت


بهیرخان از سوی مجتبی پتنگ وزیر داخله افغانستان مورد تقدیر قرار گرفت
بهیرخان ویار، یک سرباز پلیس ملی افغانستان است که طالبان می‌خواستند از طریق او یک حمله گسترده را به ساختمان ولایت و فرماندهی پلیس پکتیکا در شرق افغانستان سازماندهی کنند.
در ماه نوامبر امسال یک نفر از ولسوالی سرروضه ولایت پکتیکا با بهیرخان تماس می‌گیرد و از او می‌خواهد تا زمینه ورود شش مهاجم انتحاری طالبان را به دفاتر مهم دولتی در این ولایت فراهم کند و در برابر آن طالبان به او ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار افغانی (۵۰ هزار دلار) خواهند داد.
به گفته محب‌‌الله صمیم، والی پکتیکا، بهیرخان این موضوع را به فرمانده پلیس این ولایت اطلاع می‌دهد و او از بهیرخان می‌خواهد تا "به صورت ظاهری با طالبان همکاری کند."
پس از آن بهیرخان به یک فرمانده محلی طالبان به نام 'محمد' وعده همکاری می‌دهد و به گفته والی پکتیکا یکی از فرماندهان شبکه حقانی از پاکستان به بهیرخان تلفن می‌کند و به او وعده می‌دهد که در صورت انجام موفقیت‌آمیز این عملیات، به او دو موتر (خودرو) جدید، یک خانه در پاکستان و ۵۰ هزار دلار خواهد داد.
آقای صمیم گفت که این فرد سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی یکی از شاخه‌های طالبان بوده است. اما تائید این موضوع به صورت مستقل ممکن نیست.
والی پکتیکا گفت پلیس تصمیم گرفت تا سه نفر از کسانی را که 'محمد' به بهیرخان معرفی کرده بود، به عنوان سرباز استخدام کند.
"در ماه نوامبر امسال یک نفر از ولسوالی سرروضه ولایت پکتیکا با بهیرخان تماس می‌گیرد و از او می‌خواهد تا زمینه ورود شش مهاجم انتحاری طالبان را به دفاتر مهم دولتی در این ولایت فراهم کند و در برابر آن طالبان به او ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار افغانی (۵۰ هزار دلار) خواهند داد."
در یازدهم دسامبر امسال 'محمد' با دو نفر دیگر، یک خودروی مملو از مواد منفجره و ۶ واسکت (جلیقه) انتحاری با کمک بهیرخان به بازار مرکز ولایت پکتیکا می‌آیند و برای حمله به اهداف مورد نظر آمادگی می‌گیرد.
به گفته والی پکتیکا در همین زمان هر شش مهاجم انتحاری همراه با موتر مملو از مواد منفجره و واسکت‌های انتحاری از سوی نیروهای امنیتی دستگیر می‌شوند.

انگیزه مبارزه چالش اصلی نیروهای امنیتی

بهیرخان از سوی وزارت داخله افغانستان مورد تقدیر قرار گرفت. مجتبی پتنگ، وزیر داخله در دیدار با بهیرخان، به او مدال شجاعت داد و یک رتبه نظامی نیز به او اعطا کرد.
داستان بهیر خان از چند نظر دارای اهمیت است. نخست اینکه با توجه به افزایش حوادث موسوم به "حملات خودی"، این داستان، روایت بی‌نظیری از چگونگی سازماندهی، آمادگی و انجام چنین حملاتی از سوی طالبان ارائه می‌کند.
تصویر این سرباز زخمی نیروهای ویژه ارتش افغانستان در ماه جون (ژوئن) امسال نیز توجه زیادی را جلب کرد
حملات خودی در افغانستان بزرگترین منبع نگرانی برای نیروهای ناتو و مقامات افغان در سال ۲۰۱۲ به شمار می‌رفته است.
در این سال، بیش از ۵۰ نظامی خارجی در افغانستان به دست نیروهای امنیتی افغان کشته شدند.
تعدادی زیادی از نیروهای امنیتی افغان نیز در چنین حملاتی کشته شده‌اند.
دوم اینکه داستان بهیرخان بیانگر وجود نوعی از انگیزه برای مقابله با طالبان در میان نیروهای امنیتی افغان است.
به نوشته وبسایت وزارت داخله افغانستان، بهیرخان در دیدار با وزیر داخله گفته: " گرفتاری دشمنان مردم افغانستان را وجیبه ملی و دینی خود می‌داند و به آن افتخارمی کند."
نداشتن انگیزه مبارزه یکی از انتقاد‌هایی است که همواره به نیروهای امنیتی افغان وارد می‌شود و "حملات خودی" از پیامد‌های عدم موجودیت انگیزه در میان این نیروها قلمداد می‌شود.
همین مساله نیز نگرانی‌هایی را به وجود آورده است که در صورت کاهش کمک‌های بین‌المللی به نیروهای امنیتی افغان، نبود انگیزه موجب خواهد شد این نیروها از هم بپاشند.
اما داستان بهیرخان تنها موردی نیست که در آن نیروهای امنیتی افغان در جنگ با طالبان از خود انگیزه نشان داده اند.
تصویر یک سرباز زخمی نیروهای ویژه ارتش افغانستان در ماه جون (ژوئن) امسال نیز توجه زیادی را جلب کرد. این سرباز در جریان حمله مهاجمان به پارلمان افغانستان حتی پس از زخمی شدن، به مقاومتش ادامه داد.
"داستان بهیر خان از چند نظر دارای اهمیت است. نخست اینکه با توجه به افزایش حوادث موسوم به "حملات خودی"، این داستان، روایت بی‌نظیری از چگونگی سازماندهی، آمادگی و انجام چنین حملاتی از سوی طالبان ارائه می‌کند. دوم اینکه بیانگر وجود نوعی از انگیزه برای مقابله با طالبان در میان نیروهای امنیتی افغان است."
همچنین در سال ۲۰۱۱، عبدالسمیع، سرباز پلیس افغان با در آغوش گرفتن یک مهاجم انتحاری در کابل، خودش کشته شد ولی جان ده‌ها نفر را نجات داد. پس از این حادثه رئیس جمهوری افغانستان با تفویض مدال شجاعت، از او قدردانی کرد.
تحلیلگران می‌گویند که انگیزه و روحیه ملی در میان نظامیان یک کشور مهمترین عامل اتکا برای تامین ثبات و امنیت پایدار در آن کشور است.
احمدرشید، تحلیلگر پاکستانی در یکی از تازه ترین نوشته‌های خود در بی بی سی از حامد کرزی انتقاد کرده که برای تقویت روحیه ملی و انگیزه در میان نیروهای امنیتی افغانستان اقدامات جدی انجام نداده است.
بهیرخان می‌گوید از زمانیکه او این طرح حمله طالبان را خنثی کرد تاکنون چندین بار از سوی پیکارجویان مستقر در پاکستان تهدید به مرگ شده است.
او گفت: "من به آنها گفتم که از شما هراسی ندارم. من یک جنگجو هستم."
ضیا شهریار
بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر