زندگی من کجاست

وزیر انرژی و آب افغانستان از سوی ولسی جرگه استیضاح می شود



ولسی جرگهء افغانستان فیصله کرده است که فردا محمد اسماعیل وزیر انرژی و آب را استیضاح کند.

مسلهء استیضاح وزیر انرژی و آب از سوی نزدیک به شصت عضوی ولسی جرگه پیشنهاد شده است.

رییس کمسیون تحصیلات عالی و فرهنگی ولسی جرگه به روز دوشنبه گفت که به اساس همین پیشنهادات، فیصله شده است تا محمد اسماعیل به روز دوشبه استیضاح شود.

کمال ناصر اصولی گفت که اعضای ولسی جرگه به خاطر استیضاح آقای اسماعیل موارد و انتقادات مختلف را مطرح کرده اند:

« چهار دلیل عمده داریم، یکی ضایع شدن آب های افغانستان که تا حالا از آن استفاده درست نشده است.
موضوع دوم استفاده ناسالم از آب دریا آمو، مساله سوم این که در میان ولایات تفاوت و تعصب از سوی محمد اسماعیل خان وزیر انرژی و آب می باشد و موضوع چهارم مسلح ساختن بعضی افراد می باشد که والی هرات طی کنفراس مطبوعاتی این مساله را تایید کرده است که به برخی افراد از سوی اسماعیل خان سلاح توزیع شده است.»


آقای اصولی می گوید: محمد اسماعیل بالای بند های برق و آب ولایات کنر، ننگرهار، خوست و پکتیا کار نکرده، اما در ولایت هرات چندین پروژه را تطبیق کرده است.

وی همچنان تایید کرد که وزیر انرژی و آب بیشتر قرار داد پروژه های زیربنایی در افغانستان را به شرکت های ایرانی واگذار شده است.

در این حال محمد اسماعیل می گوید که به دلیل مشکلات امنیتی در برخی از ولایات کشور، نتوانسته به گونه متوازن پروژه های بزرگ را در کشور تطبیق نماید.

وی که به روز یکشنبه در کمسیون مالی و بودجهء ولسی جرگه فرا خوانده شده بود گفت که پروژه های مانند مچلغو پکتیا، گمبیری لغمان و نغلو جلال آباد از جمله پروژه های اند که به دلیل مشکلات امنیتی تا اکنون کار شان آغاز نشده است:

« یکی از این پروژه ها، پروژه مچلغو بود که 380 ملیون و 7 صد هزار افغانی پول داشت که متاسفانه سال گذشته نسبت به نا امنی کار صورت نگرفت و پروژهء دیگر بند گمبیری بود که 282 ملیون افغانی پول داشت و متاسفانه کار آن نیز نسبت به نا امنی توقف یافت.»

آقای اسماعیل همچنان گفت که بودیجه سال جاری وزارت انرژی و آب بیش از هشت صد ملیون افغانی بوده که به مصرف نرسیده است.

ایجاد شورای مجاهدین از سوی وزیر انرژی و آب و ادعا های که گفته می شود آقای اسماعیل برخی از مردم را در ولایت هرات مسلح ساخته است انتقادات دیگری اند که ممکن اعضای ولسی جرگه با آقای اسماعیل مطرح نمایند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر