زندگی من کجاست

ایران برای جلوگیری از تطبیق پروژه "تاپی" وسیعاً تلاش دارد


در حالی که حکومت افغانستان می خواهد، تا کار انتقال پایپ لاین گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به هند و پاکستان به زودی آغاز شود، گزارش ها می رسانند، که ایران برای جلوگیری از تطبیق این پروژه تلاش های گسترده را آغاز کرده است.

به گفتهء وزارت تجارت و صنایع افغانستان با اجرای این پروژه میلیون ها دالر به عواید دولت افغانستان اضافه خواهد شد.

سخنگوی این وزارت به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، ایران یکی از مخالفان سرسخت تطبیق پروژهء موسوم به "تاپی" است و می خواهد زمینه فروش گاز طبیعی خودش را بالای پاکستان و دیگر کشور ها مهیا سازد.

وحیدالله  غازی خیل در ادامه چنین گفت:
«ایران بسیار علاقمند است که گاز خود را بالای پاکستان و هندوستان بفروش برساند مخصوصاً بالای پاکستان که این مساله به فایده آنها است اما افغانستان وعده نموده است که باید گاز ترکمنستان از راه افغانستان بگذرد افغانستان هر چی در توان دارد باید پاکستان و ترکمنستان را تشویق نماید تا پایپ لاین گاز از افغانستان بگذرد، ایران هم به تلاش های خود ادامه می دهد و مخالفت می نماید چرا که این موضوع به فایده آنها است تا مواد نفتی خود را بالای پاکستان به فروش برسانند.»

به اساس قراداد موجود میان افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هند، قرار است کار عملی انتقال خط لولهء گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به هند و پاکستان در سال روان میلادی شود، اما یکی از دلایل عمده تاخیر در تطبیق این پروژه مداخلهء برخی از کشور ها مثل ایران خوانده می شود.

با آنکه مقامات وزارت تجارت و صنایع افغانستان مخالفت ایران را با تطبیق این پروژه تایید می کنند، اما وزارت معادن افغانستان  در مورد مخالف بودن ایران با عملی شدن پروژهء "تاپی" ابراز بی خبری می کند.

جواد عمر سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، در ماه می سال روان میلادی در یک نشست چهار جانبه در ترکمنستان در مورد تطبیق این پروژه فیصله نهایی صورت خواهد گرفت.

«ما در صدد تکمیل شدن روند تطبیق این پروژه هستیم به همین اساس نشست های متعدد صورت گرفته این پروژه یک پروژه مغلق و پیچیده است و بزرگترین سرمایه گذاری که تا 10 میلیارد دالر می رسد صورت می گیرد قرار است در ماه می یکبار دیگر نشست چهار جانبه وزرای چهار کشور البته وزرای معادن بخاطر نهایی سازی جزییات این موافقتنامه گردهم جمع شوند و روی آن مذاکرات را انجام دهند و تمام اسناد این پروژه را نهایی بسازند.»

اما با کشور هایی که در برابر تطبیق پروژهء انتقال خط لولهء گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به هند و پاکستان موانع ایجاد می کنند، چه برخورد صورت گیرد؟ عمر شریف یکتن از کارشناسان افغان می گویند، باید بر این کشور ها فشار وارد شود تا از سنگ اندازی در برابر این پروژه دست بردارند.

«این واکنش زمانی مفهوم پیدا می کند که افغانستان در هماهنگی با کشور های که مستقیماً از این پایپ لاین  منفعت می برند واکنش نشان دهند یکطرف و مخصوصاً متحدین بین المللی به یک شکل بسیار منطقی عمل نمایند که زمینه انتقال این پروژه را فراهم بسازد، هر نوع واکنش افغانستان در کوتاه مدت کدام معنی ندارد باید بسیار حساب شده و دوام دار و در همکاری با تمام طرفین که مستقیماً از این پروژه منفعت می برند صورت گیرد.»

به گفتهء مقام های افغان، این خط لولهء گاز ترکمنستان 1735 کیلو متر است که 735 کیلو متر آن قرار است از افغانستان عبور کند. کارشناسان افغان می گویند، این پروژه نه تنها از لحاظ اقتصادی بلکه از لحاظ اجتماعی و سیاسی موثر بوده و میان کشور های منطقه یک نوع هماهنگی را ایجاد می نماید.  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر