زندگی من کجاست

پيشنهاد آمريكا به طالبان:تجزيه افغانستان با واگذاري ۱۳ ولايت پشتون نشين به طالبان

پير محمد ملازهي كارشناس شبه قاره هند در مصاحبه با يك شبكه خبري گفت:در صحنه داخلي واقعيت اينست كه جنگ نظامي با طالبان به بن بست رسيده است و عملا هيچ دورنمايي براي پيروزي آمريكا و ناتو وجود ندارد.حتي نگراني از شكست نظامي هم وجود دارد به طوري كه برخي از فرماندهان نسبت به قوي بودن اين احتمال هشدار داده اند.
وي افزود: آمريكاييها درجنگ با طالبان نتوانستند،به شيوه اي كه انتظار داشتند طالبان را تضعيف كننديا مجبورشان كنند ازسازمان القاعده جداشوند.بنابراين وقتي راه حل نظامي به بن بست رسيده، آمريكا درصدد آزمودن راه حل هاي سياسي است.
 وي بيان كرد:كرزي به تازگي اعلام كرده است كه طالبان با آمريكا وارد مذاكره شده است تا آنها را به پذيرش راه حل سياسي تشويق كنند.همچنين با توافق آمريكا،عربستان،قطر وطالبان قرار شد تاطالبان دفتري را درقطر بازگشايي كندواين دفتر محلي باشد كه ارتباط با طالبان ازآنجا تنظيم شود.
ملازهي درخصوص لزوم خروج نيروهاي نظامي آمريكاگفت:برنامۀ اعلام شده از سوي اوباما براي خروج نيروهاي نظامي از افغانستان تا سال2014 برآمده از نيازهايي دروني است كه در سخنراني اوباما نمود يافت.هزينۀ اقتصادي حضور نظاميان آمريكايي در افغانستان كه در آخرين برآوردها رقم 110 ميليارد دلار سالانه اعلام شده است،ديگر براي آمريكا قابل تحمل نيست.به علاوه افكار عمومي آمريكا با درك واقعيات موجود به مخالفان اصلي جنگ تبديل شده اند و بالاي 60 درصد از شهروندان آمريكا مخالف جنگ افغانستان هستند.
ملازهي معتقد است اوباما و دمكراتها به خوبي مي دانند كه اگر فكري براي خروج نظاميان آمريكايي از افغانستان نكنند،در آن صورت اين احتمال وجود دارد كه جمهوريخواهان با استفاده از شرايط موجود و ضعف هاي دولت اوباما برندۀ انتخابات باشند.
وي ادامه داد:آمريكاييها درهرحال بعدازآنكه اوباما اعلام كرد كه آمريكاييها درسال 2014  از افغانستان خارج مي شود وبعد ازآن نيز ناتو اعلام كرد درهمان زمان نيروهاي خود را از افغانستان خارج مي كنند.بنابراين تا قبل از 2014 بايد به يك راه حل سياسي دست پيداكنند.
اين كارشناس مسايل سياسي ضمن اشاره به مذاكرات طالبان با آمريكا گفت:طالبان احساس مي كند با توجه به اين كه كه صاحب قدرت هستند و آمريكايي ها بايد دير يا زود از افغانستان خارج مي شوند،به دنبال امتيازاتي مي باشند تا حاضر شوند با دولت كابل صلح كنند.
ملازهي در پاسخ به اين سوال كه مطالبات افغانستان چيست،گفت:آمريكاييها روي اين مسئله با طالبان وارد مذاكره شده است و اينكه طالبان ازحداكثر مطالبات كوتاه بيايند ولي كف مطالباتي كه آمريكاييها و دولت افغانستان قبول دارند،با طالبان كنار بيايند. آمريكا قصد خروج از افغانستان را ندارد.آمريكا به طور كامل از افغانستان خارج نمي شود و تنها استراتژي نظامي خود را تغيير خواهد داد.آمريكا تلاش مي كند تا طالبان اين را بپذيرد.خواست آمريكاييها براي بدست آوردن پايگاه نظامي جدي است.
به گفته ملازهي آنچه كه طالبان مي خواهد، در واقع تمامي قدرت را دركابل مي خواهد كه اين عملي نيست.طبيعي است كه نيروهاي در كابل زير بار نروند. بنابراين طالبان نيز بايد خواسته هايشان را تعديل كنند.به نظر مي رسد كه طرح ژنرال پترائوس فرمانده سابق نظامي آمريكا در افغانستان،درحال اجراء است.
ظاهرا آمريكايي ها پيشنهادي به طالبان داده اند كه خيلي مسئله مهم و حساسي است، مبني بر اينكه شرق و جنوب افغانستان كه عمدتا پشتون نشين است، به طالبان واگذار شود و مرز براي پشتون ها برداشته شود ولي براي دولت كابل و افغانستان باقي بماند. ايالت هاي پشتون نشين افغانستان و پاكستان درهم ادغام شود و دراختيار طالبان قرار گيرد. بدين ترتيب افغانستان شكل جديدي خواهد يافت و حتي برخي بر اين اعتقادند كه اين طرح آمريكا ممكن است به تجزيه افغانستان بينجامد.
 در مجموع برداشت ملازهي اينست كه آمريكا به طور كامل از افغانستان خارج نمي شود و درصدد تأسيس پايگاه هاي خود در اين كشور است و تنها استراتژي نظامي خود را تغيير خواهد داد. نشانه هاي تغيير استراتژي آمريكا نيز اعلام خروج نيروهاي نظامي آمريكا و ناتو از اين كشور است.
 پير محمد ملازهي درپايان افزود:در صورتي كه آشتي ملي به جايي نرسد و همچنان جنگ و عمليات هاي خشونت بار ادامه داشته باشد، اين نيروهاي امنيتي و ارتش افغانستان خواهند بود كه بايد يك تنه در مقابل همه اين تهديدات ايستادگي كنند و تنها در صورت لزوم و در شرايط خاص مي توانند از كمك آمريكايي ها استفاده كنند.چرا كه آمريكا نه ديگر حاضر است هزينۀ مادي اين جنگ را ادامه دهد و نه هزينۀ انساني آن را تحمل كند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر