زندگی من کجاست

بررسی مطبوعات / افغانستان «آیساف گوشته را به پاکستان سپرد»


بررسی مطبوعات / افغانستان

«آیساف گوشته را به پاکستان سپرد»


شماری از روزنامه های چاپ امروز کابل در کنار مسایل دیگر بازهم به موضوع ایجاد تاسیسات نظامی پاکستان در مناطق گوشته ولایت ننگرهار پرداخته و مطالبی را به نشر سپرده اند.


ملی باور
روزنامه آزاد ملی باور در صفحه نخستش نوشته که ناتو در هنگام بیرون شدنش از مناطق نزدیک به خط دیورند، پوسته های خود را به نظامیان پاکستانی سپرده است.

روزنامه نوشته که رییس جمهور کرزی نیز در این ارتباط، نامه را به باراک اوباما رییس جمهور امریکا فرستاده و خواهان پیگری این موضوع شده است.

روزنامه ملی باور در سرمقاله اش پرسیده که پاکستان چگونه توانست که در امتداد خط دیورند به ایجاد تاسیسات نظامی دست بزند؟ مقاله نویس در پاسخ به این پرسش نوشته که، نیروهای ناتو با آنها کمک کرده اند.

نویسنده اظهارات کریم خرم رییس دفتر حامد کرزی را گرفته و نوشته که 15 روز پیش رییس جمهور افغانستان نامه را به باراک اوباما فرستاد و از وی خواست تا به پیشروی نیروهای پاکستانی در امتداد خط دیورند رسیده گی کنند.

روزنامه نوشته که در این نامه گفته شده است، 10 سال پیش ناتو آن تاسیساتی را که از مجاهدین به دست آورده بود، بجای اینکه به نیروهای افغان بسپارد به نظامیان پاکستانی سپرده است.

روزنامه نویس نوشته که با این اقدام معلوم می شود که ناتو نمی خواهد که در افغانستان ثبات برقرار شود و نه هم بخاطر تقویت دولت این کشور، تلاش می کند.

روزنامه نویس همچنان نوشته که این کار ناتو سبب می شود که تروریستان بیشتراز گذشته در افغانستان، نفو‌ذ کنند.


ویسا
روزنامه آزاد ویسا نیز درصفحه نخستش در باره همین موضوع تبصره کرده و نوشته که ناتو برخی از مناطق ولسوالی گوشته ننگرهار را به پاکستان سپرده است.

در ادامه این مطلب آمده که ناتو تا حالا در این مورد تبصره نکرده، اما گفته است که پس از بررسی این موضوع، نتایج آن را پخش خواهند کرد.

روزنامه اظهارات تازه رییس دفتر حامد کرزی را اقتباس کرده و نوشته که اگر این مناطق از سوی نیروهای ناتو به نظامیان پاکستانی سپرده نمی شد، امروز روابط افغانستان و پاکستان به گونه بی سابقه خراب و تیره نمی گردید.


سرنوشت
روزنامه آزاد سرنوشت هم به این موضوع پرداخته و در صفحه نخستش نوشته که آیساف گوشته را به پاکستان سپرد.

روزنامه نوشته که در نامه ریاست جمهوری به باراک اوباما گفته شده که با در نظرداشت حساسیت موضوع و دخیل بودن نیروهای امریکایی در این قضیه، باید تلاش صورت گیرد تا نیروهای پاکستانی این پوسته ها را، رها کنند.


هیواد
روزنامه دولتی هیواد هم در سرمقاله اش پرسیده که گوشته را کی به پاکستان سپرده است؟

مقاله نویس ناتو را ملامت کرده و نوشته که این سازمان نتوانست به تعهدش در قبال دستورات شورای امنیت سازمان ملل متحد و توفق نامه استراتیژیک امریکا در قبال افغانستان که همانا یکی از موارد آن حفاظت و دفاع از اراضی و خاک افغانستان می باشد، وفادار باقی بماند، بلکه مناطق وسیع را در گوشته ولایت ننگرهار به پاکستان سپرد که در حال حاضر این کشور در آنها برای خود تاسیسات نظامی ساخته است.

به باور روزنامه نویس، اگر واقعاً امریکا می خواست، امروز افغانستان به پای خود می ایستاد.

روزنامه نویس نوشته که اگرامریکا خودش به این معضله نقطه پایان نگذارد، باز افغانها خود از خاک خود دفاع خواهند کرد و در آن صورت هیچ ضرورتی به حضور نیروهای خارجی در این کشور، نخواهد بود.


جمشید حبیب زاده
رادیو آزادی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر