زندگی من کجاست

خدا حافظی سفیر فرانسه همراه با پیام مایوس کننده!


برنارد بژولی سفیر فرانسه در کابلبرنارد بژولی سفیر فرانسه در کابل
سفیر فرانسه در افغانستان در بیاناتی که اخیراً داشت، تصویر تیرهء از این کشور را ترسیم نموده است.

سفیر فرانسه در کابل شک و تردید اش را در مورد دست آورد های یازده سال گذشته در افغانستان ابراز داشته می گوید، پروژه افغانستان روی یک پارچه نازکی از یخ قرار دارد.

برنارد بژولی که دوره ماموریت اش به حیث سفیر فرانسه در افغانستان به پایان رسیده به روز سه شنبه در محفلی در سفارت فرانسه در کابل، لحن عادی دیپلوماتان خارجی را رد کرد که در مورد عادی بودن حالات در افغانستان بعد از سال 2014 صحبت می کنند.

او گفت: با وجودیکه مسوولیت حالات در افغانستان به دوش خود افغان هاست ولی غربی ها هم مسوولیت بعضی خرابی های افغانستان را به دوش دارند.

آژانس خبری فرانسه از قول بژولی می نویسد، نمی داند که حکومت افغانستان و جامعه بین المللی چرا فکر می کنند که در سال 2014 همه چیز در افغانستان خوب خواهد بود.

به گفته وی، در حالیکه مذاکرات صلح تا حال به شکل واقعی آغاز نشده است، پس انتخابات آینده، رییس جمهور جدید و انتقال اقتصادی و نظامی در افغانستان چگونه خواهند بود، به گفته وی، با عواقب منفی احتمالی باید همین حال مقابله گردد.

سفیر فرانسه در افغانستان در مورد استقلال افغانستان بعد از سال 2014 نیز ابراز شک و تردید نموده است زیرا به گفته وی، در آن وقت علاقمندی جامعه بین المللی به افغانستان کم خواهد بود.

بژولی می افزاید، اگر صاف و پوست کنده بگوییم، کشوری که برای دادن معاش پولیس و اردوی خود، حتی برای دادن معاشات بعضی ادارات ملکی اش به کمک های خارجی نیاز دارد در واقعیت نمی تواند مستقل باشد.

برنارد بژولی 63 ساله که در عراق هم به حیث سفیر فرانسه کار کرده است، فساد وسیع و مواد مخدر را از مشکلاتی خوانده است که سد راه تلاش های تامین امنیت و ثبات در افغانستان قرار دارند.

به گفته وی، فساد موجود در افغانستان نشان داده است که رهبران افغان به کشور خود وفادار نیستند و فساد است که جلو سرمایه گذاری ها را می گیرد.

به گفته وی، جامعه بین المللی در مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان ناکام بوده است.

بژولی که به حیث رییس ادارهء استخبارات خارجی فرانسه تعیین شده است همچنان می گوید که مواد مخدر افغانستان در اروپای غربی، روسیه، بالکان، و آسیای میانه، بیشتر از تروریزم قربانی می گیرد.
رادیو آزادی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر