زندگی من کجاست

تجزیهء افغانستان در کنفرانس دوم بن


 کارشناسان افغان از طرح تجزیهء افغانستان در کنفرانس دوم بن ابراز نگرانی کردند

11.05.1390
شماری از صاحب نظران افغان به این نظر اند که برخی از حلقات داخلی و خارجی در تلاش اند تا در دومین نشست بن بحث های داغ را در مورد به میان آوردن نظام فدرالی در افغانستان راه اندازی کنند.

زبیر شفیقی روزنامه نگار و عضو مرکز تحقیقات و مشورتی افغان می گوید: گزارش هایی وجود دارد که برخی از گروه ها برای مطرح ساختن مسالهء ایجاد نظام فدرالی در افغانستان و تجزیهء این کشور در دومین نشست بن، آماده گی گرفته اند و سعی می کنند تا علیهء افغانستان توطیه چینی کنند.
وی گفت:
« یک طرح داده می شود که جنوب افغانستان در اختیار گروه طالبان به عنوان نمایندهء پشتون ها قرار داده می شود.
شمال به دوستان دیگر به حیث نماینده گان اقوام تاجک، ازبک و هزاره  داده می شود.
افغانستان برای سه سال نظام فدرالی را تجربه می کند و کابل مرکز می باشد که هر دو طرف می توانند بیایند.
این خبر که از بعضی رسانه های افغانستان شنیده می شود، به نظر من متاسفانه به آیندهء افغانستان و تعدادی از مردم یک توطیه است که ما را به طرف دیگر بدبختی ها می برد.»

آقای شفیقی این سخنان را در نشستی ابراز کرد که به روز سه شنبه به اشتراک شماری از صاحب نظران و آگاهان در خصوص برگزاری دومین نشست بن در کابل برگزار شده بود.

این آگاهان امور هم چنان گفتند که نباید در این کنفرانس که قرار است در ماه دسمبر سال روان در آلمان برگزار شود، به طور متفرق از افغان ها دعوت صورت گیرد.

صاحب نظران شرکت کننده در این نشست با مسالهء واگذاری مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نیز اشاره کردند.

داکتر جعفر مهدوی یکی از اعضای ولسی جرگهء افغانستان و آگاه امور سیاسی در مورد گفت:
« به نظر من کنفرانس دوم بن فرصتی برای خروج آبرومندانهء قوای خارجی از افغانستان است. آنها نمی خواهند دستاورد های افغانستان آسیب بیبیند در این کنفرانس کوشش می شود تا ضعف و کمبودی های کنفرانس اول بن دوباره تکرار نشود.»

قرار است دومین کنفراس بن در دسامبر سال جاری به میزبانی آلمان برگزار گردد که ارایهء طرح های مشخص برای بیرون رفت از مشکلات کنونی در افغانستان یکی از اهداف اساسی برگزاری این نشست خواهد بود.

چندی قبل حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در یک نشست خبری در کابل گفته بود، در این نشست اگر از افغان ها به طور متفرق دعوت به عمل آید آنان به نماینده گی از حکومت افغانستان در این نشست اشتراک نخواهند کرد.

اما مقام های آلمان گفته اند، این نشست به خواست دولت افغانستان برگزار خواهد شد و در آن از افغان ها به طور متفرق دعوت صورت نخواهد گرفت. 

۲ نظر:

  1. سلام به شما
    موفق باشید
    لطفن منبع خبر را در موردتجزیه افغانستان منتشر سازد - با ایما یا اشاره
    در غیر آن مشکل به نظر میرسد
    آیا شما خود تان طرفدار تجزیه افغانستان میباشید
    یا افغانستان متحد
    تشکر باقی سمندر
    ۶ اګست سال ۲۰۱۱

    پاسخحذف
  2. salam :
    manba khabar ra nevshtom.
    bayad did ke az tajzye afghanstan chi bedast myarim .
    aghar gharar bashe ke baz ham sare jnob va shoma jang bashe khob na vali age sol bashe chera ke na mesle sodan mishe solh kar.

    پاسخحذف