زندگی من کجاست

زنان افغان پشت فرمان


این هفته در برنامه آپارات فیلم " زنان افغان پشت فرمان " ساخته صحرا کریمی به نمایش در می‌آید.
می گویند خواستن توانستن است؛ حتی اگر چیزی که می خواهی خلاف سنت های جامعه باشد. در جامعه سنتی مثل افغانستان رانندگی برای زنان زمانی یک آرزو و رویا بود . برای دیگران رانندگی ممکن است فقط یک کار معمولی باشد اما برای زن افغان رانندگی حسی از رهایی دارد. فیلم این هفته ما حکایت زنان افغان است در پشت رل اتومبیل و زندگی.
درباره فیلم
این فیلم حکایت چند زن افغان در کابل را بیان می کند که به دنبال رانندگی در این شهر هستند.
زنان افغان جلوی دوربین فیلمساز ظاهر می شوند و درباره گذشته هایشان، زندگی کنونی و آرزوهایشان صحبت می کنند. فیلم با تمرکز بر زندگی این زنان و خانواده هایشان سعی دارد تفسیری از زن ، گذشته ، حال و آینده‌اش در جامعه سنتی و مرد سالار افغانستان ارائه دهد.
فیلم شخصیت محوری قوی هم دارد که بر خلاف دیگر زنان سعی داشته استقلال خود را حفظ کند ولی در آخر او نیز تسلیم و طعمه یک رسم مرد سالارانه می شود.
ویژگی فیلم
"صحرا کریمی" فیلمسازدر این فیلم نگاه جستجوگر و کنجکاوش را فقط معطوف به شخصیت های فیلم اش نکرده است بلکه تلاش کرده تا حد امکان تصویری ازافغانستان امروز ارائه دهد. در این فیلم کارگردان سعی دارد با قرار دادن زنان پشت فرمان اتومبیل به صورت نمادین نشان دهد که آنان چقدر آزاد و مستقل هستند و چقدر در جامعه خود نقش دارند.
نمایی از فیلم "زنان افغان پشت فرمان"
درباره کارگردان
صحرا کریمی بازیگر، فیلمساز و مدرس سینما ، زاده یک خانواده افغان مهاجر در ایران است. او اولین بار با بازی در یکی از نقشهای اصلی فیلم " دختران خورشید"(۱۳۷۹) مریم شهریار خود را شناساند. وی تجربه بازی در فیلم سینمایی "خواب سفید " (۱۳۷۹) حمید جبلی را نیز دارد .خانم کریمی پس از چندی برای کار و تحصیل به اسلواکی مهاجرت کرد و ضمن تحصیل در رشته فیلم و تلویزیون به ساخت فیلم های مستند و داستانی کوتاه پرداخت. او در حال حاضر دارای مدرک دکترای کارگردانی فیلم داستانی از دانشگاه فیلم و تلویزیون اسلواکی است و در مدرسه فیلم لس آنجلس تدریس می کند. فیلم " نسیمه- خاطرات یک دختر دانشجو" آخرین فیلم اوست که در سال ۲۰۱۰ موفق به راهیابی به جشنواره فیلمهای دانشجویی اسکار شد. برخی دیگر از فیلمهای او در مقام فیلمساز عبارتند از:
یک سوال ساده(۲۰۰۶) روزنامه زرد ، زنان ، جامعه (۲۰۰۶) تپه فیلهای سفید (۲۰۰۷)
نگاه کارگردان
صحرا کریمی کارگردان فیلم " زنان افغان پشت فرمان "
هنوزدانشجوی دانشکدهٔ فیلم و تلویزیون بودم که در سایت خبری بی‌بی‌سی خواندم که اولین‌ زنان افغان گواهی نامه رانندگی گرفتند. برایم گرفتن گواهی نامه سمبل خوبی‌ بود از مبارزهٔ زنان افغان برای بدست آوردن اولین آزادیهایشان در جامعه مرد سالار افغانستان.
۳سال طول کشید تا این فیلم را ساختم و پروسهٔ ساختن این فیلم مصادف بود با پروسهٔ شناخت شخصی‌ من با جامعه افغانستان و سرزمین مادری و پدری ام.
خاطرات زیادی ، هم شیرین و هم تلخ از دوران ساخت این فیلم دارم. اما زیباترین خاطره من این بود که حتی یک مرتبه هم درهنگام فیلمبرداری کسی‌ به من به عنوان یک زن توهین نکرد و همیشه با همکاری هموطنانم مواجه می شدم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر