زندگی من کجاست

نرواری می بَریم!

نرواری می بَریم!

دوشنبه ۱۵ میزان ۱۳۹۲
- «باری سلام»
ژورنالیست: ببخشید جناب تفکرسالار! چگونه با کسی ایتلاف کردید که او را تفنگ‌سالار می‌نامیدید؟ این آمیزش‌ تاریخی را چگونه توجیه می‌کنید؟‌
تفکرسالار: اگر دقت کنید، از نگاه علم زبان‌شناسی، «تفنگ‌سالار» و «تفکرسالار» بسیار باهم تفاوت ندارند. اول، در هر دو کلمه ی مرکب، واژه ی «سالار» مشترک است، که نیمی از مشکل ما را جا‌به‌جا حل می‌کند.
دوم،در واژه‌های «تفنگ» و «تفکر»، می‌بینیم که حروف «ت» و «ف» مشترک هستند؛ و این خود، هم‌خوانی ‌و همگونی ‌هر دو کلمه‌ را به اثبات می‌رساند.
سوم، باید دقت کرد که گرافیم‌های «ک» و «گ» که در نظام الفبایی ما حروف پی‌در‌پی و خویشاوند هستند، خوشبختانه در هر دو کلمه موجودند؛ این خود هم‌صدایی و هم‌نوایی کلمات «تفکر» و «تفنگ» را به نمایش می‌گذارد.
سرانجام؛ یگانه وجه اختلاف کوچک، که ظاهرا در میان «تفنگ» و «تفکر» باقی می‌ماند، حروف «ن» و «ر» می‌باشند. این دو حرف هرچند کمی از هم دور افتاده‌اند؛ ‌اما در فرهنگ پربار ما، «ن» و «ر» همیشه فاتحانه با هم آمیزش کرده و در کنار هم‌دیگر عمل کرده‌اند. چنان‌چه واژهی «نــَــر»، که از صفات عمده اجتماعی و فرهنگی ما به‌‌شمار می‌رود، نتیجه آمیزش همین دو واژه است. بنابراین، ما نیز با پیروی از فرهنگ‌ِ اجتماعی خویش، حروف «ن» و «ر» را با هم آشتی می دهیم و «نـــرواری» انتخابات را می بریم!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر