زندگی من کجاست

روز جهانی دختران (تفاوت دختران افغان و دیگر دختران)


به همه دخترانه افغان تبریک میگم روز دختر را و آرزو می‌کنم مثل همه دخترانه دنیا آزاد باشن برای تصمیم گرفتن در زندگی‌.
آرزو می‌کنم جای میخوان برن کسی‌ مزاحم  نشه
آرزو می‌کنم همیشه در متکب باز باشه برایشان
آرزو می‌کنم تبعیض نباشه بین پسر و دختر
آرزو می‌کنم شب تنها بتونن از خانه بیان بیرون
آرزو می‌کنم پدر مادر این قدر سخت نگیرن که مجبور به‌خود سوزی شن
آرزو می‌کنم در هرجا که زندگی‌ می‌کنن هیچ کس نتواند به شما متلک بگه
آرزو می‌کنم همه به شما به عنوانه طعمه نگاه نکنان
آرزو می‌کنم روزی برسه که تنتان  برای خریدو فروش نباشه
آرزو می‌کنم کسی‌ به زور به شما تحمیل کنن 
آرزو می‌کنم زنده باشین و زندگی‌ کنین
آرزو می‌کنم قاضی نتون پیشنهادی به شما بده تو دادگاه
آرزو می‌کنم هیچ وقت به شما ظلمی نشه ولی‌ اگر شد دولتی باشه از شما پشتی‌ بانی‌ کنه 
باشه که دنیا با وجود شما آبی تر باشه

سازمان ملل از سال ۲۰۱۱ روز یازدهم اکتبر (مصادف با ۱۹ مهر امسال) را روز جهانی دختران اعلام کرده است تا حقوق دختران و چالش‌هایی که در همه جای دنیا در برابر آنها قرار دارد، مورد توجه قرار گیرد. روز جهانی کودکان دختر فرصتی است برای افزایش آگاهی در مورد تبعیض‌هایی که کودکان به دلایل جنسیتی با آن مواجه هستند. این نابرابری‌ها و مشکلات می‌تواند در زمینه‌های متنوعی چون دسترسی به آموزش، تغذیه مناسب، خدمات بهداشتی و درمانی، حقوق قانونی برابر، خشونت و تجاوز باشد.
ازدواج اجباری دختران یکی از مصادیق این نابرابری‌هاست که در بسیاری از نقاط جهان و از جمله ایران و افغانستان رواج دارد. مطابق آمار جهانی در هر دقیقه ۲۷ دختربچه در مناطق مختلف دنیا تن به ازدواج ناخواسته و اجباری می‌دهند.




































 نمایشگاهی از آثار عکاسان زن نشنال جئوگرافیک در واشنگتن برپا شده است. این عکس از مجموعه عکس "ازدواج کودکان" از استفانی سنکلر است. این مجموعه به پدیده ازدواج بچه ها در هند، یمن، افغانستان، نپال و اتیوپی می پردازد. در این عکس نجود علی ده سال را می بینیم که توانسته طلاق بگیرد (سال ۲۰۰۸)، عکس از استفانی سینکلر.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر