زندگی من کجاست

با برادران چه می‌کنید؟

دیروز دادگاه ویژه کابل‌بانک، شیرخان فرنود و خلیل‌الله فروزی، مسوولان کابل‌بانک پیشین را، به پنچ‌سال حبس محکوم کرد. این دادگاه شماری از مقام‌های کابل‌بانک پیشین و رییس پیشین بانک مرکزی، آقای قدیر فطرت را نیز به حبس محکوم کرده است. صدور حکم برای برخی از متهمان شماره‌یک کابل‌بانک پیشین، یک اقدام مثبت است، اما افکار عمومی انتظار دارند که بستگان مقام‌های عالی‌رتبه دولتی که در مورد نقش‌شان در ورشکست شدن کابل‌بانک پیشین، سوال‌هایی وجود دارد، برای پاسخگویی به جلسه دادگاه حاضر شوند.
گزارش یک نهاد معتبر بین‌المللی که مدتی پیش منتشر شد، به‌وضوح نشان می‌داد که شماری از سیاست‌مداران قدرتمند افغانستان، از فرایند جعل و تزویز در کابل‌بانک پیشین سود می‌بردند. نام‌های محمود کرزی برادر رییس‌جمهور کرزی و حاجی حصین فهیم، برادر مارشال محمدقسیم فهیم، معاون اول ریاست‌جمهوری، در پیوند به ورشکست شدن کابل‌بانک  پیشین، همواره مطرح بوده است.
به‌نظر ما این دو شخصیت باید به جلسه دادگاه بروند و به سوالاتی که در مورد نقش‌شان در پرونده کابل‌بانک پیشین وجود دارد، پاسخ دهند. به هیچ‌وجه کافی نیست که این دو شخصیت در رسانه‌ها ظاهر شوند و خود را بی‌خبر از همه‌چیز عنوان کنند. کی می‌تواند بپذیرد که  شیرخان فرنود و خلیل‌الله فروزی به دور از چشم محمود کرزی و حاجی حصین فهیم، امپراتوری قهار جعل و تزویر را در کابل‌بانک پیشین راه انداخته بودند؟ آقایان حصین فهیم و محمود کرزی، برادران نفر اول و دوم کشور هستند و کسی نمی‌تواند میزان بلند اثر و رسوخ آنان در کابل‌بانک پیشین را انکار کند. به همین دلیل هم هست که می‌گوییم باید این دو شخصیت به جلسات دادگاه حاضر شوند. در غیر آن افکار عمومی نسبت به نتایج فعالیت دادگاه ویژه پرونده کابل‌بانک، قضاوت مناسب نخواهد کرد. در آن صورت شاید بسیاری‌ها احساس کنند که کل جریان دادگاه به‌گونه‌ای هدایت شد که بستگان مقام‌های بلندپایه مصوون بمانند و خسته به‌نام دیگران بشکند.
به رییس‌جمهور کرزی و مارشال محمدقسیم فهیم نیز لازم است که برادران‌شان را به جلسه دادگاه بفرستند. قضاوت عمومی این است که محمود کرزی و حاجی حصین فهیم به‌عنوان دو مهره اقتصادی، موفقیت‌های تجاری‌شان را مدیون حامد کرزی و محمدقسیم فهیم هستند. عده‌ای می‌گویند که حتا ایتلاف سیاسی مارشال فهیم و حامد کرزی، تا حدی معلول تلاش‌های همین دو مهره اقتصادی بوده است.
آقای محمود کرزی در یک مصاحبه‌ی تلویزیونی اذعان کرد که برخی از تاجران برای مصوون ماندن از بروکراسی دست‌وپاگیر نظام اداری کشور و فرار از پرداخت رشوه، خود را به دروغ به‌عنوان شریک او معرفی می‌کنند. این امر نشان می‌دهد که اثر و رسوخ ایشان بیشتر از آن است که تصور می‌شود. همه این نکات نشان می‌دهد که باور به این که آقایان محمود کرزی و حاجی حصین فهیم از هرچه بی‌خبر بودند و نمی‌دانستند که در کابل‌بانک پیشین چه می‌گذرد، برای افکار عمومی بسیار دشوار است.
بنابراین باید رییس‌جمهور کرزی و مارشال محمدقسیم فهیم، محمود کرزی و حاجی حصین را به جلسه دادگاه بفرستند. در غیر آن همان‌طور که گفته شد، قضاوت افکار عمومی در موردشان، مثبت نخواهد بود. اگر برادر مارشال و برادر آقای کرزی به دادگاه نروند، اعتبار دستگاه قضایی نیز صدمه خواهد دید.
هشت صبح

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر