زندگی من کجاست

قانون کاپیتولاسیون در افغانستان!!!!!!

 رییس جمهور کرزی پس از بازگشت سفر سه روزه خود به آمریکا، در جمع خبرنگاران در کابل گفت: آمریکایی ها برای دریافت مصونیت قضایی نظامیان خود درافغانستان اصرار دارند اما دولت افغانستان نمی تواند درخصوص اعطای مصونیت قضایی به نظامیان آمریکایی تصمیم بگیرد،بلکه این تصمیم با ملت افغانستان است.

وی درباره چگونگی این تصمیم ملت گفت: لویه جرگه ای که به زودی تشکیل می شود باید تصمیم بگیرد که این مصونیت قضایی به نظامیان آمریکایی داده شود و یا خیر و اگر اعطا شود تا چه مقدار باشد؟

در پاسخ به سخنان جناب کرزی باید گفت: که تجربه در دولت شما نشان داده است که لویه جرگه همان حرفی را تایید و تصویب می کند که قبل از دعوت مدعوین شما آن را تهیه و تدارک دیده اید و طی این سالها بارها مجلس بزرگان را بهانه ای برای مشروعیت بخشیدن به خواسته های خود و البته درخواستهای غربیها قرار داده اید.


مصونیت قضایی که از سوی اوباما مطرح شده، هیچ چیز نیست جز قانون کاپیتولاسیون. کاپیتولاسیون (capitulation) از کلمه capitulate به معنای «شرط گذاشتن» و در لغت به معنای سازش و تسلیم است و بر قراردادهایی اطلاق می شود که به موجب آن اتباع یک دولت در قلمرو دولت دیگر مشمول قوانین کشور خود می شوند. کاپیتولاسیون‌ نوعی‌ سلطه‌ی‌ كشور بیگانه‌ بر كشور میزبان‌است‌؛ زیرا حق‌ قضاوت‌ و مجازات‌ بخشی‌ از حق‌ حاكمیت‌ یك‌ كشور است‌. یا بهتر بگوییم: کاپیتولاسیون یعنی تسلیمی بدون قید و شرط.

متاسفانه کاپیتولاسیون یا مصونیت قضایی برای نظامیان آمریکایی و در کل غربی ها طی دهه اخیر در افغانستان اجرا شده و دستهایی این خیانت بزرگ بر حق مسلم مردم افغانستان را به سمت قانونی شدن هدایت می کنند. این افراد تصمیم دارند تا نظامیان آمریکایی تمامی جنایات شان بصورت قانونی انجام داده آنچه دل شان بخواهد از کشتن وشکنجه و تجاوز و غارت انجام دهند و هیچکسی را در این مملکت یارای محاکمه آنان نباشد.

همین مصونیت قضایی نظامیان خارجی بوده که از زمان اشغال کشور ما توسط نيروهاي آمريكايي ها در سال ۲۰۰۱ بارها اخباري از تجاوز نيروهاي نظامي آمريكايي به زنان و دختران افغانستاني در رسانه ها منتشر شده است اما در تمام موارد متاسفانه هیچ پیگیری قانونی از سوی دولت صورت نگرفته است.

بارها و بارها اعلام شد در برخی ولایات دوردست نیروهای تحت فرمان آمریکا به ویژه نظامیان آمریکایی پول و مدارک مردم را بدون هیچ دلیل و توضیحی از آنها می گیرند، اما کسی جرات پیگیری قضایی این مطلب را ندارد.

دو سرباز آمریکایی به همراه چند نفر از نیروهای ائتلاف، تعدادی از کتاب‌های مذهبی به ویژه چند جلد کلام الله مجید را جمع آوری و به مکانی که زباله‌ها را آتش می‌زدند، منتقل کردند تا بسوزانند. به اجساد کشته شدگان ادرار کردند. یک سرباز وارد روستا شد حدود بیست زن و کودک را به رگبار گلوله بست و ... تنها و تنها مجرمان به تنبیه اداری و کسر درجه محکوم شدند.

همین استعمار آمریکا باعث شد تا هفته گذشته نظامیان آمریکایی توهین های خود به مقدسات مسلمان را باری دیگر تکرار کنند واین بار سربازان آمریکایی مستقر در پایگاه نظامی «اینجرلیک» ولایت آدانا ترکیه، در شب ژانویه با ورود به مسجد به پاره کردن قرآن کریم و سوزاندن منبر مسجد مبادرت کردند.

جناب رییس جمهور کرزی اگر ملت ما و یا به قول شما اعضای لویه جرگه به مصونیت قضایی نظامیان خارجی رضایت دهند، بدین خاطر است که سیستم قضایی دولت شما تا گردن غرق فساد و رشوت است. اگر برخی ها درباره این خواسته شما سکوت می کنند از آن جهت می باشد که می دانند حکومت افغانستان توان محاکمه و مجازات مجرمین و مفسدین درجه سه کشور را ندارد، چه برسد به محاکمه نظامیان آمریکایی!

اما خوب است سرگذشت و سرنوشت دولتهایی که تحت استعمار غرب، قانون مصونیت قضایی را تصویب کردند، مطالعه نمایید تا بدانید در آینده ها چه مشکلات جبران ناپذیری به مردم و ملت آن کشورها وارد شده که به عنوان لکه ننگی در تاریخ آنها محسوب می شود.

هرچند که کرزی و آمریکا کاری را که بخواهند انجام دهند، انجام می دهند و به گفته و نوشته کسی اهمیت نمی دهند، اما گفتیم که نگویند کسی به ما گوشزد نکرد.
afghanpapaer

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر