زندگی من کجاست

افغانستان بعد ازسال 2014 بازهم جولانگاه ناتو !

تمام وعده ها و قول و قرارها و تعهدات بين المللي تا پيش از اين حاكي از خروج كليه نيروهاي خارجي از جمله سربازان امريكايي از افغانستان تا سال 2014 ميلادي بود اما هر قدر ما به سال 2014 نزديك تر ميشويم زمزمه هاي " ماندن " اين نيروها بعد از ضرب الاجل تعيين شده بيشتر و بلند تر به گوش ميخورد .
تنها در هفته جاري سفير امريكا در كابل و وزيردفاع آلمان وهمچنين مقامات كاخ سفيد برخلاف قولهاي گذشته ي شان اعلام كردند كه نيروهاي نظامي كشورهاي مربوطه آنان بعد از سال 2014 نيز در افغانستان باقي ميمانند .
رايان كراكر سفير امريكا در كابل با اعتراف به اينكه بي ثباتي ها در افغانستان افزايش يافته و نيروهاي افغان به تنهايي قادر به مقابله و سركوب شورشيان نميباشند گفت نيروهاي امريكايي مستقر در افغانستان بعد از سال 2014 نيز به حضورخود در اين كشورادامه خواهند داد، بلافاصله پس از اين اظهارات، توماس ديميرير وزير دفاع آلمان نيز از باقي ماندن نيروهاي نظامي آلماني پس از سال 2014 در افغانستان سخن گفت، وي افزود ما در قدم نخست تلاش خواهيم كرد تا سقف نيروهاي خود را تاسال 2014 به 4500 سرباز محدود كنيم ولي به هر حال شرايط افغانستان ايجاب ميكند كه ما بعد از اين سال نيز به حضور نظامي خود در افغانستان ادامه دهيم .
مقامات دركاخ سفيد نيزگفته اند كه تاريخ 2014 براي خروج سربازان امريكايي از افغانستان تاريخ قطعي و تغييرناپذير نيست نيروهاي نظامي امريكا در اين سال خاك افغانستان را ترك نمي كنند . سناتور جان مك كين از حزب جمهوريخواه ميگويد بعد ازسال 2014 نيزدستكم 15 هزار سرباز امريكايي در افغانستان براي نبرد عليه تروريسم باقي خواهند ماند .
هر قدر زمان بيشتر بگذرد و به هرپيمانه كه اوضاع امنيتي در افغانستان وخيم تر شود به همان اندازه ايالات متحده امريكا و كشورهاي اروپايي هم پيمان آن به ماندن در افغانستان وحضور فعال درصحنه هاي پيكار و ستيز در كشور بيشتر پافشاري خواهند كرد .
اگرچه در گذشته نيز گمانه زني هاي كارشناسان حاكي از عدم خروج نيروهاي خارجي از افغانستان تا سال 2014 بود واين تاريخ را يك ضرب الاجل سمبوليك و تبليغاتي ميدانستند اما اكنون با اين اظهارات صريح مقام هاي غربي اين موضوع كه امريكا و هم پيمانانش در ناتو به اين زوديها قصد خروج از افغانستان را ندارند قطعيت يافته وهيچگونه شك و شبهه اي در اين قضيه باقي نمانده است .
حقيقت امرآنست كه امريكا و پاكستان دو كشوريست كه مركزيت كانون هاي جنگ و شرارت در اين دو كشور موقعيت دارد و از اتفاق روزگار و از بد شانسي مردم و حكومت افغانستان هردوتاي اين كشورها در قبال اوضاع و جريانات افغانستان سياستهاي دو پهلو و دوگانه اي را بازي ميكنند . امريكا يك روزسال 2014 را آخرين ضرب الاجل براي خروج تمامي نيروهاي نظامي خود و ناتو از افغانستان تعيين ميكند ولي از جانب ديگر مدعي است كه ماموريت اين نيروها در افغانستان به پايان نرسيده و واشنگتن ناگزيراست قواي نظامي خود را بصورت نامحدود و درازمدت در افغانستان نگه دارد .
كارشناسان افغان معتقد اند كه در صورت پيروزي حزب جمهوريخواه در انتخابات قريب الوقوع رياست جمهوري امريكا اين كشور نه تنها تعداد نيروهاي نظامي خود در افغانستان را تا سقف كنوني نگه خواهد داشت بلكه به احتمال قوي افغانستان يكبار ديگر شاهد دور ديگر از لشكركشي هاي امريكا در اين كشور خواهد بود .
به گفته ي اين كارشناسان خروج نظاميان امريكايي از افغانستان تا سال 2014 افسانه اي بيش نيست زيرا در حاليكه امريكا طي ماههاي اخير به شدت سرگرم پايگاه سازي براي حضور نظامي درازمدت و نامحدود در افغانستان ميباشد چه كسي ميتواند باور كند كه اين كشور تا دوسال ديگر جنگجويان خود را از افغانستان بطور كامل خارج ميكند ؟
پي آمد هاي اين مساله:
نخستين پي آمدي كه از اين مساله متصور است طولاني شدن جنگ و قطورشدن پرونده خشونت در افغانستان است . در حال حاضر حضور اشغالگرانه نيروهاي خارجي به عنوان كفار بيگانه در سرزمين اسلامي براي اكثريت افغانها بسيار تحريك آميز و تحمل ناپذيراست و اين خود به مثابه ي مواد منفلقه ي در حال انفجار در يك خانه دربسته است . هر قدر حضور اين نيروها در افغانستان طولاني ترشود به همان اندازه آتش تروريسم و خشونت نيز در اين كشورشعله ورترخواهد شد .
ازسوي ديگر حضور نامحدود و درازمدت نيروهاي خارجي در افغانستان ضمن اينكه استقلال و حاكميت ملي افغانستان را خدشه دار ميكند روي روابط و مناسبات سياسي افغانستان با كشورهاي منطقه و اسلامي و بيش ازهمه همسايگان افغانستان تاثيرات سوء و ناگواري برجاي ميگذارد .
چه دولت افغانستان بخواهد و چه نخواهد امريكا و انگليس با حضور درازمدت خود درافغانستان در ايجاد آشوب و غايله در كشورهاي همسايه افغانستان نقشه هاي پنهاني خود را عملي خواهند كرد و ازخاك و فضاي افغانستان براي مداخله و فتنه گري در قلمرو جغرافيايي همسايگان استفاده هاي ناجايز و تحريك آميز خواهند كرد چنانكه اخيرا يك فروند طياره بدون سرنشين امريكايي به منظور تجسس و جمع آوري اطلاعات نظامي واستخباراتي از داخل خاك افغانستان وارد فضاي ايران گرديد، اين يك عمل كاملا مداخله گرانه و تحريك آميز از سوي امريكاييها عليه همسايگان است و اين درحاليست كه حامد كرزي رييس جمهورافغانستان بارها گفته است كه حضور نيروهاي خارجي در اين كشور چه قبل از امضاي پيمان استراتژيك با امريكا و چه بعد از آن هيچ تهديدي راعليه كشورهاي منطقه و همسايگان افغانستان متوجه نخواهد ساخت و حكومت افغانستان به هيچ كشور خارجي اجازه نميدهد كه از قلمرو افغانستان عليه منافع ملي و امنيت كشورهاي منطقه و همسايه هاي افغانستان استفاده كند، اكنون معلوم ميشود كه مقامات امريكايي هيچ اهميتي به گفته ها و تعهدات رييس جمهور افغانستان قايل نيستند . آنها جز به اهداف ومنافع غارتگرانه ي خود به چيزديگري نمي انديشند .
نويسنده: عبدالحق نيازي 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر