زندگی من کجاست

جنگ های صلیبی برای بعضی ها هرگز به پایان نرسیده است

کارشناسان و رسانه ها در ساعات اولیه پس از حملات تروریستی در نروژ ، انگشت اتهام را بر روی گروههای اسلامگرا نشانه رفتند. از جمله روزنامه داگنز نی هتر با دنبال کردن گزارش نیویورک تایمز نوشت که یک گروه تروریسنی اسلامی مسئولیت انفجار اسلو را بر عهده گرفته است. همچنین تلویزیون سوئد، در بخش خبری فوق العاده خود، تمام زاویه خبری خود را بر روی اسلامگرایان تنظیم کرده بود. امروز و با توجه به اینکه واقعیت چیز دیگری بود، انتقاد از نحوه گزارش رسانه ها بالا گرفته است. لارش اولی رهبر حزب چپ سوئد بحث های اولیه را چنین تحلیل میکند.
او می گوید که وقتی نشان داده شد که یک نروژی با عقاید تند دست راستی این جنایات را انجام داده است، دیگر از کلمه ترور استفاده نشد بلکه از عبارت عمل خشونت آمیز سخن رانده شد. دیگر صحبتی از تروریسم نبود. این به عقیده من یک ضعف بزرگ در تعریف واژه تروریسم است، که تنها می تواند از اسلامگرایان سر بزند و دیگران نمی توانند تروریست باشند.
یان گیو نویسنده مشهور سوئد نیز ، در روزنامه افتون بلادت به همین مسئله اشاره کرده بود. او نوشت که هنگامی که مشخص شد جنایت کار نروژ، یک مرد مو بور با چشمهای آبی بود ، سکوتی بر رسانه ها حاکم شد. او در ادامه نوشت که اگر تروریست مذبور نامی عربی داشت و برای جهاد مقدس دست به این عمل زده بود، سیاست مداران و سردبیران بورژوازی روزنامه ها چنین آرام با مسئله برخورد نمی کردند.
مردم عادی نیز در ایستگاه مرکزی قطار استکهلم ، از اینکه تروریست اسلو ، مسلمان نبود احساس سبکی می کنند.یک مسافر گذرا می گوید که خوب شد که نروژی بود و خارجی نبود وگرنه همیشه همه تقصیر ها را بر گردن خارجیان می اندازند.
فایل صوتی:
مسعود کمالی جامعه شناس و استاد دانشگاه ساکن سوئد
مسعود کمالی در ارتباط با فاجعه تروریستی نروژ


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر